کارشناسان حوزه فناوری براین باورند که سرقت‌های آنلاین تنها عامل کاهش فروش موسیقی‌های دیجیتالی نیست و عوامل دیگری نیز این مشکل را تشدید می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان شرکت رسانه‌ای Screen Digest، تفاوت‌های فرهنگی یکی از مهم‌ترین مسائلی محسوب می‌شود که تمایل کاربران را برای خرید موسیقی‌های دیجیتالی کاهش داده است.

درحالی که صنعت موسیقی دیجیتالی در ماه‌های اخیر با کاهش اقبال مردم مواجه شده، افزایش فروش موسیقی‌های آنلاین این مشکل را تا حدودی مرتفع ساخته و توانسته تولیدکنندگان موسیقی را امیدوارتر کند.

این طور که کارشناسان شرکت Screen Digest پیش‌بینی کرده‌اند، کاهش تمایل مردم برای خرید موسیقی‌های دیجیتالی تا سال ۲۰۱۰ ادامه پیدا خواهد کرد و بعد از آن این عرصه روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

طبق آخرین پیش‌بینی‌های این شرکت بزرگ، بازار موسیقی دیجیتالی اروپا نشان می‌دهد که در حال حاضر نزدیک به ۷درصد مردم این قاره از دستگاه‌های قابل‌حمل پخش موسیقی استفاده می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۰۴ تنها ۲درصد بوده است.

در اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی شرکت Screen Digest احتمال داده بود که تا پایان سال گذشته اروپایی‌ها بیش از ۲۸۰‌میلیون یورو را برای خرید موسیقی‌های آنلاین هزینه خواهند کرد.