انجام بازی‌های رایانه‌ای سبب تقویت بینایی انسان می‌شود

تحقیقات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد چند ساعت مشغول بودن به بازی‌های رایانه‌ای با تصاویر پر تحرک در طول روز سبب تقویت بینایی انسان می‌شود. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌ورلد»، گروهی از دانشمندان دانشگاه «راچستر» در مطالعه‌ای جدید اعلام کردند انجام چند ساعت بازی‌های رایانه‌ای در طول روز و به مدت یک ماه می‌تواند سبب بهبود برخی توانایی‌های بینایی انسان تا میزان ۲۰درصد شود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد انجام بازی‌های رایانه‌ای پیشرفته با تصاویر سریع، متغیر و پیچیده سبب می‌شود مغز برای سازگار شدن با فشار بیشتر ناشی از پردازش حجم زیاد اطلاعات بینایی در این قبیل بازی‌ها، دچار تغییراتی شود و مسیرها و بخش‌هایی از مغز که به طور معمول برای پردازش اطلاعات بینایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تغییر کنند.

دانشمندان در این مطالعه گروهی از دانشجویان را که در گذشته زمان کمی را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کردند مورد آزمایش قرار دادند و میزان دقت آنها را در تشخیص سریع راستا و جهت حرف انگلیسی «تی» (T) درون تصاویر شلوغ و پیچیده، سنجیدند.

در مرحله بعد، از همین دانشجویان درخواست شد به مدت یک ماه و روزی یک ساعت، یک بازی رایانه‌ای پیشرفته با تصاویر متغیر سریع و تحرک زیاد را انجام دهند و در پایان یک ماه همین آزمایش را مجددا برای آنها تکرار کردند. نتایج مطالعه نشان داد پس از دوره یک ماهه داوطلبان به سادگی و بسیار بهتر از قبل می‌توانند با نگاه کردن به یک عکس شلوغ و پیچیده، راستای قرار گرفتن حرف «تی» (T) را درون این عکس تشخیص بدهند.

آزمایش توانایی تشخیص راستای حرف «تی» درون یک عکس در حقیقت آزمایش میزان تیزبینی فرد است. محققان حاضر در این مطالعه اعلام کردند افراد مبتلا به برخی نارسایی‌های بینایی احتمالا می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای خاص نظیر این بازی‌های پیشرفته که به توانایی تشخیص سریع اجسام و تصاویر در نمایشگر رایانه نیاز دارند، توانایی بینایی خود را افزایش بدهند.

محققان همین دانشگاه چندی پیش نیز در مطالعه‌ای دیگر اعلام کرده بودند انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند نیازهای روانی انسان را دست کم برای مدتی کوتاه ارضا کند و موجب تقویت احساس سرخوشی انسان شود.

نتایج مطالعه جدید در شماره هفته آینده نشریه «علوم روانی» (Science (Psychologicalچاپ می‌شود.