تعداد کاربران موبایل به بیش از 3میلیارد نفر می‌رسد

گروه کامپیوتر- به دنبال افزایش تقاضا برای ارتباطات از طریق تلفن‌همراه در کشورهای در حال توسعه که این روزها دغدغه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این خدمات است، کارشناسان از طرفی به دنبال راه‌های افزایش درآمد اپراتورها در بازار کشورهای توسعه‌یافته هستند. همان مسائلی که موضوع بحث کارشناسان و متخصصان صنعت ارتباطات در نشست هفته آینده دنیای تجارت برتر بی‌سیم یا ۳GSM در بارسلونا، خواهند بود.

«مارک نیومن» مدیر ارشد بخش تحقیقات گروه تحقیقاتی Informa در این زمینه معتقد است: «موضوع مهم حول صنعت ارتباطات بی‌سیم، در حقیقت ادامه رشد تعداد کاربران تلفن‌های همراه تا پایان سال ۲۰۰۷ است. تا آنجا که پیش‌بینی می‌کنم تا پایان امسال ۴۸۰میلیون کاربر موبایل جدید - بیش از یک‌میلیون نفر در هر روز- هم اضافه بشوند. به این ترتیب تعداد نهایی کاربران جهانی موبایل به بیش از ۳میلیارد نفر می‌رسد. در این میان سهم کاربران کشورهای در حال توسعه از هر پنج نفر جمعیت، ۴کاربر است و به همین دلیل میزان قابل توجهی از افزایش درآمد این صنعت به بازار این کشورها اختصاص دارد».

این در حالی است که در بازار کشورهای اروپایی، اوضاع کاملا فرق می‌کند. در این کشورها با وجود افزایش قیمت هر پالس مکالمه، درآمد حاصل از تماس تلفن‌های همراه تا حدودی کاهش پیدا کرده است.به گفته چارلز من‌بای یکی از مسوولان شرکت مخابراتی «گولدمن ساچز» هزینه هر دقیقه تماس به وسیله موبایل در اروپا از ۱۰ (۱۳دلار) تا ۱۵یورو است و پیش‌بینی می‌شود این قیمت‌ها تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کنند. این در حالی است که این رقم برای کاربران آمریکایی به کمتر از ۱۰دلار می‌رسد.

سال ۲۰۰۷، سال نفوذ اینترنت در صنعت ارتباطات

با این همه استفاده از مرورگرهای اینترنتی و امکان چک کردن ایمیل به وسیله گوشی‌های موبایل هر روز عمومی‌تر می‌شود تا به فاکتوری مثبت برای رشد صنعت ارتباطات تبدیل شود.

به این ترتیب شرکت Vodafon با در اختیار داشتن ۲۰۰میلیون کاربر هفته گذشته اعلام کرد امکان دسترسی به وب‌سایت اجتماعی My Space و وب‌سایت خرید و فروش eBay را برای کاربرانش فراهم کرده است.

هاچیسون وامپوا مالک شرکت خدماتی و اپراتوری «۳» هم از فراهم شدن امکان دسترسی کاربرانش به اغلب وب‌سایت‌های کاربردی مثل yahoo و شرکت تلفن اینترنتی Skype از چند ماه گذشته خبر داد.

به این ترتیب کارشناسان معتقدند سال ۲۰۰۷ برای صنعت موبایل سال نفوذ اینترنت در این صنعت خواهد بود. تا جایی که گروه تحقیقاتی Informa پیش‌‌بینی کرده است تا سال ۲۰۱۱ حدود نیمی از کاربران موبایل در سرتاسر جهان از مرورگرهای اینترنتی روی موبایل‌هایشان استفاده می‌کنند و درآمد حاصل از سرگرمی‌های موبایل تا آن زمان به دوبرابر یعنی ۱۲/۳۸میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که امسال با عرضه تراشه‌های GPS (مکان‌یاب) و افزایش تقاضا برای استفاده از آنها در گوشی‌های موبایل، این تراشه‌ها برای اولین بار بازار موبایل و تولیدکنندگان بزرگ آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین علت هم هست که کارشناسان معتقدند تعداد گوشی‌های موبایل مجهز به تراشه‌های GPS که تا پایان سال ۲۰۰۷ به سرتاسر دنیا صادر می‌شوند به ۵۰میلیون دستگاه خواهد رسید.

به این ترتیب صنعت ارتباطات بی‌سیم در حال برداشتن قدم‌های بزرگ برای رسیدن به رشدی چشمگیر است.