دکتر پدرام سلطانی: اتاق بازرگانی ایتالیات یا به عبارت کامل‌تر «اتحادیه اتاق‌های بازرگانی، صنایع، کشاورزی و صنایع دستی ایتالیا» اتاقی است متشکل از ۱۹ اتاق منطقه‌ای (استانی) و ۱۰۲ اتاق محلی.بر طبق قانون در ایتالیا، عضویت شرکت‌ها در اتاق‌های بازرگانی محلی (شهر یا شهرستان) اجباری بوده و به همین دلیل تعداد اعضای اتاق‌های بازرگانی در ایتالیا به ۵میلیون عضو بالغ می‌گردد و از این نظر این کشور حائز رتبه اول در اروپا است. (عضویت در اتاق بازرگانی ایران فقط جهت صادرکنندگان، واردکنندگان و حق‌العملکاران گمرکی اجباری است و تعداد اعضای اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن در سراسر کشور کمتر از ۴۰هزار عضو می‌باشد.) ترکیب اعضای اتاق‌های بازرگانی در ایتالیا بدین‌ترتیب است:

- شرکت‌ها و موسسات خرد (دارای حداکثر ۹نفر کارمند) ۴/۹۷درصد

- شرکت‌های کوچک و متوسط (۲۴۹-۱۰کارمند) ۴/۲درصد

- شرکت‌های بزرگ (بیش از ۲۵۰کارمند) ۲/۰درصد

ضمنا ترکیب اعضا از نظر بخش‌های مختلف اقتصادی عبارتند از:

کشاورزی ۲۰درصد، صنعت ۲۵درصد، بازرگانی ۲۷درصد، خدمات ۲۳درصد و صنایع دستی ۵درصد.

همانطور که ملاحظه می‌شود در اقتصادهای پیشرفته‌ای مانند ایتالیا هم (و همین طور ژاپن- فرانسه و آلمان) اکثریت اعضای اتاق‌ها را شرکت‌ها و موسسات خرد و کوچک تشکیل می‌دهند. بنابراین اهمیت این شرکت‌ها در تامین منابع اتاق‌ها و در مقابل، لزوم حمایت اتاق‌ها از شرکت‌ها و موسسات خرد کاملا آشکار است.

اهم فعالیت‌های اتاق بازرگانی ایتالیا عبارت است از:

۱ - حفاظت از منافع اتاق‌های سراسر کشور، نمایندگی آنها در مراجع دولتی و قانونی و کمک به ترویج و توسعه آنها

۲ - فراهم‌سازی خدمات و مدیریت اقدامات مورد نیاز اتاق‌های بازرگانی و بخش‌های مختلف اقتصادی به صورت مستقیم و یا از طریق شرکت‌های وابسته به اتاق

۳ - اطلاع‌رسانی و ایجاد شبکه تبادل اطلاعات بین اتاق‌ها

۴ - آموزش و انجام فعالیت‌های ترویجی در امور بازرگانی و اقتصادی

۵ - داوری و حل اختلاف

اتاق بازرگانی ایتالیا در مراجع دولتی و در سطح ملی و استانی نقش مشورتی دارد ضمن اینکه در مقابل دولت نماینده کارفرمایان نیز محسوب می‌شود. همچنین مدیریت ثبت موسسات تجاری نیز در ایتالیا به عهده اتاق است.

اتاق بازرگانی ایتالیا نقش مهمی در حمایت و هدایت صنعت و تجارت این کشور دارد و دولت و دیگر مراجع رسمی کشور با توجه به این نکته که اتاق سخنگوی تمام شرکت‌ها و موسسات اقتصادی است همواره طرح‌ها و نظرات اتاق را در تصمیمات و مصوبات خود در نظر می‌گیرند. (در ایران از هر دو منظر در این خصوص کوتاهی می‌شود، یعنی نه اتاق بازرگانی ایران طرح‌ها و نظرات کارشناسانه‌ای به دولت ارائه می‌کند و نه دولت و دیگر مراجع قانونی از نظرات اتاق استقبال می‌کنند.)

منبع: سایت رسمی اتاق بازرگانی ایتالیا

www.unioncamere.net