استارت زود هنگام اخراجی‌ها و پارک وی برای پرفروش شدن

محمد تاجیک - برای اولین بار سینمای ایران در آستانه جشنواره فیلم فجر، اقدام به تبلیغات گسترده برای فیلم‌های خود از زمان برگزاری جشنواره نموده است. در سال‌های گذشته تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده تنها از زمان اکران فیلم‌ها آغاز می‌شد ولی امسال شرکت فیلمیران که پخش‌کننده بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران است ودو سال پیش و پس از ادغام چهار شرکت بزرگ فیلمسازی به وجود آمد اقدامات گسترده و جالبی برای جذب مخاطب انجام داده است.

صدرعاملی: توزیع یک فیلم مهم‌ترین بخش

رسول صدرعاملی تهیه‌کننده و کارگردان مطرح و قدیمی‌سینما در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: همیشه در آسیب شناسی سینمای ایران به مسائل تولید، فیلمنامه دوربین و تجهیزات سینما اشاره می‌شود ولی حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش سینما بخش توزیع است. وی اعتقاد دارد، توزیع در این سال‌ها نادیده گرفته شده و شان و احترامی ‌برای آن در نظر گرفته نشده است.صدرعاملی با اشاره به تشکیل شرکت پخش فیلمیران می‌گوید: این شرکت به عنوان اولین شرکت تخصصی پخش به این دلیل ایجاد شد که توانایی بیشتری برای آموزش و سرمایه گذاری در توزیع فیلم داشته باشد. در سینما همه تهیه‌کنندگان سرمایه خود را در اختیار تولید یک فیلم قرار می‌دهند که اگر توزیع مناسبی نداشته باشد و نتواند به درستی مخاطب شناسی کند، سرمایه تهیه‌کننده از دست می‌رود.

نه فیلم برای جذب مخاطب

شرکت پخش فیلمیران با ۹ فیلم در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. اخراجی‌ها، پارک وی، سنگ کاغذ قیچی، مصائب دوشیزه، مخمصه، اقلیما، دست‌های خالی و اتوبوس شب فیلم‌هایی هستند که در بخش مسابقه جشنواره حضور دارند و پخش آنها را برای اکران در سینماها بر عهده شرکت فیلمیران است. همچنین فیلم چند روز بعد ساخته نیکی کریمی‌ نیز که در بخش جشنواره جشنواره‌ها قرار دارد نیز پخش آن برعهده شرکت فیلمیران است. علی سرتیپی مدیر پخش فیلمیران در باره اقدامات این شرکت برای جذب مخاطب به خبرنگار ما می‌گوید: پوستر این فیلم‌ها آماده شده است و در زمان برگزاری جشنواره نیز تبلیغات و بروشورهای این فیلم‌ها و همچنین یک سی دی معرفی تمامی ‌این فیلم‌ها قبل از پایان سال در تیراژی گسترده توزیع خواهد شد.

تلاش برای جذب مخاطب سینمای دفاع مقدس

اما در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای جذب مخاطب سینمای دفاع مقدس صورت گرفته است که شاخص‌ترین آنها فیلم دوئل بود. امسال نیز فیلم‌هایی مثل اخراجی‌ها و اتوبوس شب تولید شده که امید بسیاری برای پر فروش شدن این فیلم‌ها وجود دارد.

سرتیپی در پاسخ به سوال دیگری درباره استقبال از فیلم‌های دفاع مقدس این مجموعه به خبرنگار ما می‌گوید: فیلم‌هایی چون اتوبوس شب و اخراجی‌ها فیلم‌هایی در زمینه دفاع مقدس هستند که قطعا درصورت اکران شدن، مردم با آنها ارتباط برقرار خواهند کرد و قطعا در سینمای دفاع مقدس باید فیلم‌هایی ساخته شوند که مردم با آنها ارتباط خوبی برقرار کنند.

تبلیغات برای «پارک وی» و «اخراجی‌ها»

اما در محافل سینمایی و دفتر فیلمسازی شنیده می‌شود که اخراجی‌ها و پارک وی پرفروش‌ترین فیلم‌های سال آینده خواهند شد، اما تبلیغات اینترنتی برای فیلم‌های پارک وی و اخراجی‌ها صورت گرفته است و تلاش شده با ابزار مهمی‌ چون وبلاگ به سمت جذب مخاطب حرکت شود این دو فیلم دارای وبلاگی جداگانه هستند که شامل آخرین اخبار و اطلاعات درباره این دو فیلم و بازتاب‌های مربوط به آن هستد. این وبلاگ‌ها گویا توسط شرکت فیلمیران تهیه شده است.

آدرس این دووبلاگ به شرح زیر است:

ekhrajiiha.blogfa.com

parkwey.blogfa.com

درباره پارک وی، در مطالب بسیاری گفته شده است که این فیلم پس از ده سال موفقیت‌های جیرانی را در فیلم قرمز تکرار می‌کند و از امیدهای بزرگ برای پرفروش شدن در سال آینده است. در این فیلم، نیما شاهرخشاهی، رضا آزادی ور، بیتا فرهی، محمدرضا شریفی نیا، نیوشا ضیغمی، آناهیتا نعمتی و مائده طهماسبی به ایفا نقش می‌پردازند. فریدون جیرانی که امسال در بخش مسابقه‌ سینمای ایران حضور دارد و آخرین ساخته‌اش در هنگام نمایش در اریکه ایرانیان با استقبال بیش از حد مخاطبان مواجه شد.

البته برخی منتقدان و نویسندگان در یادداشت‌های خود در پیش از جشنواره عنوان کرده بودند که این فیلم یکی از خشن‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران است.

این فیلم با فیلمنامه‌ای‌ از جیرانی است و در خلاصه داستان آن آمده است: پل پارک وی تهران برای کامیار هدایت تنها یک بزرگراه نیست، بلکه پلی است به سوی رها و روانبخشی، پلی که فکرمی‌کند با حرکت خلاف جهت روی آن به قصه‌ عشق می‌رسد، اما نمی‌داند که سرانجام این قصه لالایی نیست.

مسعود ده‌نمکی بعد از ساخت چندین فیلم مستند با اولین فیلم بلند سینمایی‌اش «اخراجی‌ها» در بخش رقابتی جشنواره‌ فیلم فجر حضور دارد فیلمی ‌که ابوطالب درباره آن گفته است که پرفروش‌ترین فیلم سال آینده خواهدشد.

در این فیلم که با فیلمنامه‌‌ای از ده‌نمکی ساخته شده است، بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدجواد هاشمی، قاسم زارع، مریلا زارعی، نیوشا ضیغمی، نگار فروزنده به ایفا نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مجید از اراذل جنوب تهران عاشق دختر پیرمرد عارفی به نام میرزا می‌شود. میرزا شرط ازدواج مجید و دخترش را سر به راه شدن او می‌داند.

مجید تصمیم می‌گیرد برای اثبات سر به راه شدن خود به جبهه برود که بقیه دوستانش نیز همراه او می‌شوند. برای حضور آنها در جبهه، مخالفت‌هایی وجود دارد اما با ضمانت میرزا و یکی دیگر رزمنده‌ها آنها به پادگان آموزشی می‌رسند.