مینا صباغی- همگام با افزایش خرید و فروش گوشی تلفن‌همراه، بازار خرید و فروش انواع تجهیزات و لوازم جانبی این کالا نیز رونق خاصی گرفته است. استقبال مردم از تجهیزات و لوازم جانبی گوشی تلفن‌همراه به حدی است که نه تنها بسیاری از فروشندگان گوشی، بخش عمده‌ای از عرضه خود را به این لوازم و تجهیزات اختصاص داده‌اند بلکه عده‌ای از دست‌فروشان، کنار خیابان‌ها و میادین نیز به فروش بند، قاب و کیف گوشی تلفن‌همراه روی آورده‌اند.

اغلب این تجهیزات ساخت چین هستند و جنس اصلی یا به قول فروشندگان «فابریک» به ندرت در بازار یافت می‌شود، که البته با قیمت بسیار بالاتری نسبت به اجناس کپی شده به فروش می‌رسند.

به گفته یکی از فروشندگان انواع گوشی تلفن‌همراه در پاساژ ایرانیان انواع این تجهیزات در‌حال‌حاضر با قیمتی بالاتر نسبت به دو، سه ماه پیش به فروش می‌رسند.

کیف‌های گوشی تلفن‌همراه اغلب در دو نوع کمری (که به کمربند متصل می‌شود) و آویزی (که معمولا به گردن می‌اندازند) عرضه می‌شوند.

انواع کیف کمتری بین ۳ تا ۴هزار تومان قیمت دارند و کیف‌های آویزی نیز بسته جنس کالا (نوبوک، جیر و چرمی) با قیمت ۲ تا ۸هزار تومان به فروش می‌رسند.

قاب‌های محافظ گوشی‌ تلفن‌همراه نیز از دیگر لوازم جانبی این کالا به حساب می‌آیند که در جنس‌های مختلفی چون کریستال و ژله‌ای در بازار موجود هستند. انواع کریستالی و ژله‌ای با قیمت ۲هزار تومان به فروش می‌رسند.

همچنین قاب‌های گوشی (به صورت رنگی) از دیگر تجهیزاتی است که علاقه‌مندان خاص خود را دارند. چرا که بسیاری از دارندگان گوشی که توانایی تعویض چند ماه یکبار گوشی‌ تلفن‌همراه خود را ندارند برای جلوگیری از خش افتادن قاب فابریک گوشی، دائم اقدام به تعویض قاب می‌کنند. این قاب‌ها بین ۳ تا ۹هزار تومان قیمت دارند که همه با مارک‌‌های متفرقه به فروش می‌رسند.

البته یکی از فروشندگان مدعی است که بعضی از قاب‌ها در با زار یافت می‌شوند که با قیمت بالاتری ، حدود ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسند که در بازار نیز بسیار کمیاب هستند.

نکته‌ای که خریداران قاب گوشی نباید فراموش کنند این است که بعضی فروشندگان گوشی مدعی هستند که عوض کردن قاب برای همه مدل‌ها شرایط یکسانی ندارد، زیرا از طرفی جا انداختن قاب برخی گوشی‌ها، موجب پایین آمدن کیفیت آنتن‌دهی آنها می‌شود.

بند گوشی تلفن همراه از ارزان‌ترین لوازم جانبی گوشی تلفن‌‌همراه است و قیمت آن از یک‌هزار تومان تجاوز نمی‌‌کند.

به گفته یکی از فروشندگان انواع گوشی در پاساژ علا‌الدین، انواع هند‌ز‌فری با تفاوت قیمت بالایی بین ۲هزار و ۵۰۰تومان تا ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسند. به طور مثال هندزفری ۳۵هزار تومانی برای گوشی مدل N۹۱ و ۳هزار تومانی این کالا برای مدل ۱۱۰۰ نوکیا مناسب است.

همچنین شارژرهای مناسب هر گوشی نیز بسته به نوع و مدل گوشی با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند که قیمت آنها از ۲هزار و ۵۰۰تومان تا ۱۸هزار تومان متغیر است.

به عقیده یکی از فروشندگان در پاساژ ایرانیان انواع شارژرهای گوشی سامسونگ را می‌توان با قیمت ۲هزار و ۵۰۰ تا ۷هزار تومان، موتورولا ۳ تا ۱۸هزار تومان، نوکیا ۲هزار و ۵۰۰ تا ۱۲هزار تومان و سونی‌اریکسون را بین ۳ تا ۱۲هزار تومان خریداری کرد که البته بسته به نوع اصلی یا متفرقه بودن کالا، این قیمت‌ها نیز متفاوت است.

فروشندگان همچنین به قیمت انواع باطری گوشی تلفن‌همراه اشاره کردند که با مارک‌های متفرقه با قیمت ۶هزار تومان و مارک‌های اصلی با قیمت ۱۲ تا ۲۵هزار تومان عرضه می‌شوند. انواع رم گوشی نیز همیشه بانوسان قیمت روبه‌رو است.

به طوری که رم نوکیا مدل DVRS طی دو ماه گذشته از تمام رم‌های موجود در بازار ارزان‌تر بود اما در حال حاضر به علت عرضه محدود در بازار از قیمت بالاتری برخوردار است.

فروشندگان به قیمت متفاوت رم از ۱۰ تا ۷۳هزار تومان اشاره کردند که در مارک‌های مختلف تلفن‌همراه مشاهده می‌شوند.

در حال حاضر، در بازار این کالاها (لوازم و تجهیزات جانبی تلفن‌‌همراه) اجناس ساخت چنین قیمت کمتری از محصولات وارد شده از دوبی دارند چرا که فروشندگان مدعی هستند کالاهای وارداتی از دبی در صورت معیوب بودن ، به این کشور بازگردانده می‌شوند. به هر حال قیمت این لوازم و تجهیزات در نقاط مختلف شهر از جمله مرکز عرضه آنها در پاساژ علاء‌الدین تفاوت محسوسی ندارند و تفاوت تنها به ملیت کالا بستگی دارد.