آماده شدن مترجم اوپن ایکس ام ال برای نرم‌افزار ورد

اولین مرحله از پروژه تولید نرم افزاری که می‌تواند مستندات برنامه مایکروسافت ورد (Microsoft Word) را از فرمت Open XML به (ODF)Open Document Format تبدیل کند، تکمیل شد. این پروژه نرم افزاری با کمک تعدادی از شرکت‌ها و با حمایت مالی مایکروسافت شروع به کار کرده است. اولین نسخه از نرم‌افزار مترجم Open XML هم اکنون از وب سایت SourceForge.net و مایکروسافت قابل دریافت است.

مایکروسافت در واقع فقط از نظر مالی از این پروژه حمایت می‌کند اما در زمینه کد نویسی و نرم‌افزاری هیچ‌گونه همکاری با پروژه مذکور ندارد. یک شرکت فرانسوی به نام CleverAge در امر کدنویسی و ساخت قسمت اعظم این نرم‌افزار همکاری کرده و شرکت‌های Aztecsoft از هند و Dialogika از آلمان وظیفه تست کردن و کنترل کیفیت این نرم افزار را بر عهده گرفته بودند.

نرم‌افزار مترجم Open XML، به مستندات مایکروسافت ورد که دارای فرمت Open XML هستند، این امکان را می‌دهد که به فرمت ODF تبدیل شوند. گفته می‌شود این نرم افزار به صورت یک پلاگین به مجموعه نرم افزارهای آفیس که از فرمت Open XML استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود. همچنین توسعه دهندگان نرم‌افزار می‌توانند از این برنامه در محصولات خود استفاده کنند.

فرمت فایل ODF هم اکنون در محصولات دو شرکت رقیب مایکروسافت یعنی آی بی ام و سان مایکرو سیستمز مورد استفاده قرار گرفته است. در طرف مقابل، شرکت مایکروسافت در مجموعه جدید آفیس با وجود پشتیبانی از سی فرمت فایل دیگر، هیچ‌گونه پشتیبانی از فرمت ODF به عمل نیاورده است.

به تازگی فرمت ODF توانست مورد موافقت و تصویب مؤسسه بین‌المللی استاندارد (ISO) به عنوان یک استاندارد جهانی قرار گیرد. این در حالی است که Open XML همچنان در انتظار به سر می‌برد.