روند صعودی قیمت گوشی تلفن‌همراه در کشور

گروه کامپیوتر- طبق گفته مسوولان شرکت ارتباطات سیار تا پایان بهمن‌ماه جاری تعداد مشترکان تلفن‌همراه در کشور به ۱۶میلیون خواهد رسید این در حالی است که پیش‌بینی شده اپراتور اول در ثبت‌نام‌های اخیر خود ۴میلیون سیم‌کارت واگذار کند. به گزارش خبرنگار ما در میان ۱۶میلیون مشترک موبایل در کشور ۱۵میلیون و ۱۴۰هزار نفر مشترک اپراتور اول و کمتر از یک‌میلیون نفر مشترک چهار اپراتور دیگر فعال در کشور هستند.

واگذاری به روز سیم‌کارت‌های ارزان قیمت توسط اپراتور تالیا و ایرانسل در کنار واگذاری سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی توسط اپراتور دولتی موجب افزایش متقاضیان خرید گوشی موبایل در کشور شده است.

این در حالی است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جدید و افزایش میزان خرید و فروش در اکثر بازارهای فعال در کشور، میزان تقاضای خرید گوشی در بازار موبایل نیز رو به افزایش است.

افزایش میزان تقاضای خرید گوشی در حالی صورت گرفته است که واردات گوشی موبایل از اوایل سال‌جاری با محدودیت مواجه شده است.

به گفته فعالان بازار موبایل و سیم‌کارت کمی واردات گوشی و بالا بودن تعرفه آن در کنار واگذاری‌های جدید و نزدیکی به سال نو، همگی به افزایش قیمت گوشی موبایل دامن زده‌اند.

در حالی که طبق قرارداد وزارت صنایع با سه شرکت داخلی قرار بود تا پایان سال حداقل ۲میلیون گوشی موبایل تولید شود هنوز خبری از گوشی تولید داخل نیست.

به گفته یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت سروش رسانه به عنوان یکی از سه شرکت طرف قرارداد تولید گوشی، امکان تحقق این امر با توجه به میزان تعرفه‌های کنونی وجود ندارد.

افراسیابی معتقد است: شرکت‌های داخلی با وضعیت فعلی توانایی تولید گوشی را ندارند و از طرفی مردم هم استقبالی از گوشی‌های تولید داخل نمی‌کنند.

به گفته کارشناسان از ابتدای سال جاری و با محدودیت در واردات گوشی موبایل قاچاق این کالا افزایش چشمگیری یافته است.کاربران موبایل در داخل کشور نیز با توجه به ارزان قیمت بودن گوشی‌های قاچاق به دلیل نداشتن گارانتی از خرید کالای قاچاق استقبال می‌کنند.

افزایش قیمت گوشی موبایل در حالی صورت گرفته است که اپراتورهای خصوصی به عرضه سیم‌کارت‌‌های ارزان پرداخته‌اند و اپراتور اول دولتی نیز سعی بر کاهش قیمت‌های خود دارد.

در چنین وضعیتی اکثر کاربران تلفن همراه در کشور هزینه‌ای چندین برابر قیمت سیم‌کارت برای گوشی آن می‌پردازند.