اولین روز ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن‌ همراه دولتی با استقبال مواجه نشد و تنها به علت ثبت‌نام نکردن برخی از واحدهای پستی، متقاضیان در بعضی از دفاتر پستی مرکزی صف بستند، این در حالی است که مسوولان شرکت ارتباطات سیار و پست اعلام کرده‌ بودند تمامی دفاتر پستی و آژانس‌های پستی برای ثبت‌نام از روز ۱۲ بهمن آمادگی دارند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، مدیرعامل شرکت پست، درباره علت این امر که چرا با توجه به این که از پیش اعلام شده بود تمام دفاتر پستی و آژانس‌های پستی کشور از روز ۱۲ بهمن ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن همراه را آغاز خواهند کرد اما برخی از آنها از متقاضیان ثبت‌نام به عمل نیاوردند، گفت: براساس اعلام قبلی تمام دفاتر پستی و آژانس‌های پستی کشور باید از روز ۱۲ بهمن ثبت‌نام را انجام می‌دادند، اما در روز اول چند آژانس پستی به دلیل کمبود امکانات و نیروهای لازم اعلام کردند آمادگی برای ثبت‌نام ندارند و متقاضیان به نزدیک‌ترین واحد پستی هدایت شدند، این در حالی است که آژانس‌های پستی بخش خصوصی از قبل به ما اعلام کرده بودند که آمادگی ثبت‌نام را از روز ۱۲ بهمن‌ماه دارند.

برخی کارشناسان معتقدند یکی از دلایل کاهش استقبال از ثبت‌نام سیم‌کارت به علت پایین آمدن قیمت‌ سیم‌کارت و نزدیک شدن بهای آن به قیمت‌ بازار آزاد است. با توجه به این که برای اولین‌بار ثبت‌نام سیم‌کارت اعتباری توسط اپراتور اول انجام می‌شد، بیشتر متقاضیان تصور می‌کردند که سیم‌کارت‌ اعتباری دولتی همان سیم‌کارت اعتباری تالیا است.

به اعتقاد کارشناسان با افزایش تعداد مشترکان تلفن ‌همراه و ورود بخش خصوصی به این عرصه این سوال مطرح می‌شود که آیا نیازی است که بخش دولتی به ثبت‌نام سیم‌کارت اقدام کند و فعالیت‌های خود را توسعه دهد، آیا بخش‌خصوصی نمی‌تواند پاسخ‌گوی این نیاز باشد. این درحالی است که مسوولان مخابرات معتقدند هنوز بازار سیم‌کارت به تعادل نرسیده و تا زمانی که در این زمینه نیاز وجود دارد و بازار اشباع نشده است باید توسعه و واگذاری انجام گیرد.

به گفته تحلیلگران با افزایش تعداد مشترکان هر اپراتور، باید کیفیت خدمات و سرویس‌های ارزش افزوده آنها نیز توسعه داده شود اما مسوولان امر بارها عنوان کرده‌اند که تا زمانی که در حال توسعه و واگذاری هستند، نمی‌توان انتظار داشت که مکالمات کیفیت کاملا مطلوب را داشته باشد.

وفا غفاریان پیش از این در این باره گفته بود: اولویت اول ما توزیع سیم‌کارت است و زمانی که در این زمینه به اشباع رسیدیم، توسعه خدمات ارزش افزوده را آغاز خواهیم کرد.