درآمد مجازی در دنیای مجازی
شرکتهای تجاری آن لاین، محصولات مجازی خود را در دنیای آنلاین میفروشند اما پولی که به دست میآورند کاملا واقعی است. «بلیز کلمبیا» با هر معیاری که محاسبه کنید خط تولید و طراحی پوشاک خوبی دارد. او به زودی بیش از ۱۰۰هزار دلار در سال سود به دست خواهد آورد و این در حالی است که از شروع به کارش هنوز یک سال هم نگذشته است. کار او که از شهروندان میسوری در آمریکا است، با دیگر تولید کنندگان و طراحان پوشاک یک تفاوت کوچک دارد و آن این است که کار او اصلا در دنیای خارج وجود ندارد.
«آقای کلمبیا» نام یک بازی است در دنیای دیگر که توسط شرکت بازیهای چند بازیگری در دنیای آنلاین موسوم به MMOPRG طراحی و عرضه میشود. خود آقای کلمبیا که در مصاحبهها و گزارشهای رسانهای نام واقعیاش را نمیگوید چون میخواهد زندگی واقعی و آنلاین او از هم جدا بماند، پوشاک مجازی را به دیگر بازیگران میفروشد و این بخشی از اقتصاد الکترونیکی است که تعریفی جدید از ماهیت و معنای پول به دست میدهد.
در معنای سنتی، تصویری که از اقتصاد جهان در ذهنها وجود دارد تصویر کارخانههای بزرگ تولید محصولات است که توسط مشتریان خریداری میشود و کارخانهها پولی را که از این بابت دریافت میکنند برای کارگرانشان خرج میکنند. اما در اقتصاد بازیهای مجازی در دنیای دیگر این محصول دیگر ماهیت فیزیکی ندارد و ارزش آن هم نامشخص است.
این بازی بیش از یکمیلیون کاربر دارد که به صورت آنلاین همه چیز را خرید و فروش میکنند و به این ترتیب با دیگر بازیگران در تعامل هستند. این وبسایت اکنون به شهرت زیادی رسیده و به مکانی برای یادگیری از راه دور و کنسرتهای مجازی تبدیل شده است. یکی از ویژگیهای آن استفاده از آن توسط بزرگسالان است. اما موتور اقتصادی قدرتمند و کارآمدی در پس این لایه در حال کارکردن است. پول رسمی این بازی که در دادوستدهای آن به کار برده میشود لیندن است. شرکت لیندن لب شرکتی است در سانفرانسیسکو که این وبسایت را اداره میکند. این شرکت هر ۲۷۵لیندن را به یکدلار میفروشد.
یکی از اولین خریدهای این بازی خرید زمینهای این دنیای مجازی بود. شرکت لیندن به کاربران خود زمینهایی را برای فروش پیشنهاد میکنند که قیمت آن زیر قیمت بازار در همین وبسایت و بازی است. بعضی از دلالان ملک و مسکن به سرعت برای خرید این زمینها داوطلب میشوند و آن را با سود بالا به کاربران جدید به فروش میرسانند. در این بازار ساختگی و مجازی املاک و مستغلات قراردادهای هنگفتی منعقد میشود. مثلا یکی از دلالان از آلمان که نام واقعیاش آیلین گراف است میگوید بیش از ۲۷۵میلیون لیندن دارایی در این بازی دارد که رقمی معادل یکمیلیون دلار است.
به غیر از املاک و مستغلات، بخش قابل توجه و رو به رشدی از کاربران این بازی که البته رقم دقیقشان مشخص نیست از طریق ارائه خدمات و محصولات به بیش از ۸۰۰هزار کاربر فعال در این سیستم پول به دست میآورند. به گفته کلمبیا شروع کردن یک کار تجاری در دنیای مجازی درست مانند دنیای طبیعی و فیزیکی است.
البته تفاوت های کوچک بسیاری وجود دارد اما بسیاری از موارد شبیه کار در دنیای واقعی است. او میگوید، بازاریابی، مارکیابی تجاری و فعالیت خوب تجاری درست مانند تولید یک محصول خوب مهم است. یک تفاوت عمده این است که همه چیز در دنیای مجازی با سرعت بیشتری جلو میرود و جایگاه مشتری همواره جدید است.
داگ باست هم یک فعالیت موفق تجاری در دنیای مجازی دارد. او به عنوان یک کارشناس فنی برای شرکتی آموزشی در آریزونا کار میکند و دروسی را تدریس میکند که به تکنولوژی سیسکو و مایکروسافت مربوط میشود. باست اکنون فعالیت و حضور شرکت خود را به دنیای مجازی گسترش داده و این دروس را در دنیای مجازی هم تدریس میکند. درآمد حاصل از فروش این دروس در بازیهای آنلاین بیش از ۱۰هزار دلار در ماه است و این رقم هر روز بیشتر هم میشود. او میگوید، عامل اصلی در شروع به کار یک تجارت مجازی خونسردی است و شیوه منحصر به فرد رفتار با مردمی که شاید هیچگاه آنها را ملاقات نکنیم.
همین خونسردی است که باعث شده شرکتهای دل، نیسان و پنتیاک نسخههای مجازی محصولات خود را برای بازیهای آنلاین در اختیار بازیگران قرار دهند.
در حال حاضر تنها محصولات مجازی در دنیای مجازی به فروش میرسد اما شرکت دل تصمیم دارد به کاربران مجازی امکان دهد تا نسخههای واقعی محصولات مجازی را در آینده نزدیک در دنیای واقعی خریداری کنند. در نمایشگاه محصولات الکترونیک که ماه گذشته در لاسوگاس برگزار شد، شرکت IBM از محصولاتی پرده برداشت که در دنیای مجازی قبلا عرضه کرده بود. اما در اقتصاد مجازی همه چیز روشن و مرتب نیست. موضوع مالیاتها بر درآمد دنیای مجازی به موضوع حساسی تبدیل شده است.
کمیته اقتصادی مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا تحقیقی درباره اقتصادهای مجازی انجام دادهاست. دن میلر یکی از اعضای این کمیته که خود یکی از کاربران این بازیها است، مشغول مطالعه درباره سیاستهای مالیاتی این بازیها است و بهار امسال گزارش خود را منتشر میکند. به گفته میلر بعضی موضوعات تقریبا مشخص است. درآمدی که از اقتصادهای مجازی خارج میشود شامل مالیات میشود، یعنی وقتی کاربران پول لیندن را به دلار تبدیل میکنند این پول مشمول مالیات میشود. اما موضوع مالیات داراییها درون دنیای مجازی بسیار جنجالبرانگیز است. اما به گفته میلر دنیای مجازی به شفافسازی بیشتری نیاز دارد و مشکل آن فقط مالیات نیست. دولتها در قانونمدار کردن اقتصادهای مجازی دست دارند اما حضور دولت در این دنیای مجازی و اقتصاد مجازی آن بسیار کم است. بعضی تجارتهای دنیای مجازی خارج از قوانین کنونی اقتصاد است.
قمارهای کازینویی و شرطبندی بر روی مسابقات ورزشی در دنیای مجازی بسیار زیاد به چشم میخورد. این حقیقت که شرطبندیها به لیندن انجام میشود و نه دلار باعث این نمیشود که قماربازان از تعقیب قضایی در امان باشند و شامل قانون منع قمار اینترنتی نشوند. مهم نیست که پول این قمار چگونه پرداخت میشود. هر چیز ارزشمندی که برای این قمار پرداخته شود معنای قمار را دارد. پولهای مجازی هم دارای ارزش هستند و از این نظر فرقی با کارت اعتباری و پول نقد ندارند. برای کسانی که زندگی را نوعی تجارت مجازی میدانند، اولین و بهترین کار گشودن یک راه به دنیای مجازی از طریق این بازیها است.
در این بازیها برای انجام دادوستد پول واقعی به کار برده میشود. یکی از گرانترین این دادوستدها خرید و فروش زمین است. کسانی که میخواهند زمین بخرند باید حساب خود را تا ۹۵/۹دلار در ماه بالا ببرند و بعد زمین بخرند. در حال حاضر هر یکمترمربع زمین در این بازی ۱۲لیندن قیمت دارد. یک زمین ۵۱۲مترمربعی ۶هزار لیندن قیمت دارد که معادل ۲۲دلار است. کاربران از پولی که از دادوستدها در این بازی آنلاین به دست میآورند میتوانند در سرمایهگذاریهای بعدی استفاده کنند.
در این دنیای مجازی علاوهبر فروش محصول از ناحیه ارائه خدمات هم میتوان لیندن به دست آورد.
کریستین ساینس مانیتور
ارسال نظر