هجوم اپراتورها به ارائه سیم‌کارت اعتباری

گروه کامپیوتر- ثبت‌نام سیم کارت‌های تلفن‌همراه دولتی (اعتباری و معمولی) در ماه جاری در حالی آغاز می‌شود که اپراتور دوم تلفن‌همراه نیز از ۱۱ بهمن‌ماه جاری اقدام به واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری خود می‌کند. واگذاری سیم‌کارت اعتباری توسط اپراتور اول و دوم همزمان با یکدیگر در وضعیتی آغاز می‌شود که اپراتور تالیا به عنوان ارائه دهنده سیم‌کارت‌های اعتباری پیش از این اپراتورها به فعالیت و ارائه سرویس پرداخته است.

کارشناسان معتقدند با توجه به ضرورت افزایش تعداد کاربران تلفن‌همراه در کشور بایستی اپراتور اول و دوم در بخش سیم‌کارت‌های معمولی سعی بر کاهش قیمت و ارائه سرویس‌های کامل موبایل روی شبکه داشته باشند. همچنین گفته می‌شود اپراتور اول و دوم به جای ارائه سیم‌کارت اعتباری، در حالی که اپراتور تالیا حضور دارد باید به ارائه مناسب سیم‌کارت معمولی با قیمت کمتر بپردازند.

صادق‌زاده رییس کمیته مخابرات مجلس نیز با انتقاد از وزارت ارتباطات مبنی بر ثبت‌نام نامحدود سیم‌کارت در ماه جاری می‌گوید: این ثبت‌نام به دلیل و جود لایه‌های مختلف تکنولوژی و طراحی متعدد در شبکه می‌تواند کیفیت شبکه را پیش از پیش دچار اشکال و افت کند.

وی افزود: ثبت‌نام جدید سیم‌کارت توسط وزارت ارتباطات مخالف سیاست‌های برنامه چهارم توسعه کشور و نیز اصل۴۴ قانون اساسی که در آن به کاهش ۲۰درصدی حجم دولت اشاره دارد، است.

وی ادامه داد: شبکه تلفن‌همراه نباید بدین شکل توسعه پیدا کند زیرا در شبکه طراحی‌های متعدد و تکنولوژی‌های مختلفی استفاده شده است و توسعه کمی تنها به افت کیفی شبکه منجر می‌شود.

صادق‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر کیفیت شبکه تلفن‌همراه در شهرها و به ویژه تهران مطلوب نیست و وزارت ارتباطات باید در جهت بهبود کیفی شبکه گام بردارد.

اما در این میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر اینکه کشور به بیش از ۴۰میلیون سیم‌کارت نیاز دارد، می‌گوید: از فعالیت هیچ اپراتوری در این زمینه جلوگیری نشده و تالیا و ایرانسل نیز می‌توانند همگام با اپراتور اول، سیم‌کارت ارائه کند.

محمد سلیمانی، در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان اینکه باید طرفدار مردم بود و به نیاز آنها فکر کرد، اظهار داشت: اپراتورهای بخش‌ خصوصی تلفن‌همراه طبق برنامه پیش می‌روند و ثبت‌نام سیم‌کارت اپراتور اول جلوی فعالیت آنها را نگرفته است.