سقوط تدریجی دره تکنولوژی

گروه کامپیوتر- خبر این است: دره رویایی دنیای تکنولوژی در خطر است. از این ساده‌تر نمی‌شود. این همان موضوعی است که بزرگان و کارشناسان صنعت تکنولوژی جهان را در شهر مونیخ دور هم جمع کرده است. آنها این هفته سعی دارند در کنفرانسی با این موضوع به بررسی دقیق‌تر دلایل سقوط تدریجی حاکم بی‌چون و چرای بازار محصولات دیجیتال و الکترونیکی، بپردازند.

سیلیکون ولی (Siliconvalley) درواقع جنوبی‌ترین قسمت شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای شمالی است. نام سیلیکون در حقیقت به حضور سازندگان بزرگ پردازنده‌های سیلیکونی جهان در این دره برمی‌گردد. Siliconvally اما این روزها به جای یک دره معمولی به جایگاهی برای شرکت‌های بزرگ دنیا در صنعت high-tech تبدیل شده است. اگرچه این منطقه بزرگ اقتصادی هنوز هم اغلب شرکت‌های تولیدکننده پردازنده‌ها را در خود جا داده است، اما شهرت آن در سال‌های اخیر بیشتر به خاطر عرضه جدیدترین محصولات نرم‌‌افزاری و خدمات اینترنتی در دنیا است. با این اوصاف نگرانی کارشناسان و تولیدکنندگان از کمتر شدن میزان نفوذ این قطب اقتصادی صنعت IT در این روزها افزایش یافته است.

در این کنفرانس بیشتر صاحبان و موسسان اروپایی شرکت‌‌هایی که قبلا در این منطقه قرار داشته و حالا به کشورهای اروپایی نقل‌مکان کرده‌اند، حضور دارند.

به نظر می‌رسد که این افراد سعی دارند این منطقه اقتصادی را به اروپا منتقل کنند. آنها معتقدند اگرچه Silicon valley توانسته در یک دهه اخیر به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه گسترش وب‌سایت‌های اجتماعی و عرضه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید برسد، اما سرعت زیاد توسعه ارتباطات و تکنولوژی در دنیا را نمی‌توان نادیده گرفت.

این کارشناسان اروپایی اعلام کرده‌اند با افزایش نفوذ اینترنت و جایگزین شدن روابط و مناسبات اجتماعی در دنیای مجازی با شیوه‌های قدیمی همان عاملی است که می‌تواند قدرت رقابتی Silicon valley را گرفته و آن را به ورطه نابودی بکشاند.

در این کنفرانس صاحبان اروپایی شرکت‌های بزرگ با اعلام برنامه‌های تولیدی آینده خود، معرفی محصولات جدید و توضیح موفقیت‌های گذشته خود سعی در قانع کردن ذهنیت عمومی برای انتقال این مرکز به اروپا داشتند.

زنستورم مدیر شرکت تلفن اینترنتی Skype و مخترع سیستم به اشتراک‌گذاری فایل Kazza ضمن شرح میزان سود شرکت خود در سال‌های گذشته اعلام کرد که دنبال ارائه خدمات ویدئوهای آنلاین است. او در این مورد گفت: «زیرساخت‌های عرضه خدمات اینترنتی در حال گسترش است و به این ترتیب قطعا شاهد ظهور شرکت‌های جدیدتر با فعالیت‌های بهتر و بزرگ‌تر خواهیم بود. چنین روندی اگر در یک کانون معین متمرکز نشود می‌تواند پراکندگی و بی‌نظمی قابل توجهی را در این صنعت به وجود بیاورد». سرمایه‌گذار بزرگ اسرائیلی شرکت اینترنتی ICQ هم در این باره معتقد است: «میزان استفاده از خدمات اینترنتی و تاسیس شرکت‌های بزرگ در این زمینه در کشورهای اروپایی در یک ماه گذشته تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده است و همین موضوع می‌تواند دلیل موجهی برای ایجاد یک مرکز بزرگ جهانی برای صنعت تکنولوژی در اروپا باشد».