استفاده سان از چیپ‌ست‌های اینتل

شرکت سان مایکروسیستمز تولید کننده بزرگ سرور و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، با شرکت تراشه‌سازی اینتل بر سر استفاده از تراشه‌های این شرکت در محصولات خود که سازگار با سیستم عامل سولاریس نیز هستند، به توافق رسید. به گزارش SG ، این قرارداد در واقع یک پیروزی بزرگ برای شرکت اینتل، بزرگ‌ترین شرکت تراشه سازی دنیا به حساب می‌آید. چراکه این شرکت در حال رقابت با رقیب اصلی خود شرکت AMD بر سر بدست آوردن سهم بیشتر در بازار چیپست سرورها است.

شرکت اینتل از چند سال پیش شروع به از دست دادن سهم بازار خود در برابر AMD در زمینه سرورهای X۸۶ کرده است چراکه محصولات AMD مصرف انرژی کمتری دارند.

در چند سال اخیر شرکت سان منحصرا ً از محصولات AMD در سرورهای خود استفاده کرده است. این همکاری از سال ۲۰۰۳ آغاز شده است. شرکت سان هنوز هم از چیپ‌های AMD در محصولات خود استفاده می‌کند و در کنار آن، از پردازنده ساخت شرکت خود با برند اسپارک بهره می‌برد. توافق سان با اینتل بر سر اجرای سیستم عامل سولاریس بر روی سرورهای مبتنی بر پردازنده اینتل نیز، یک پیروزی مهم برای سان به شمار می‌رود. چراکه اغلب چیپ‌های X۸۶ اینتل فقط برای اجرا با لینوکس و ویندوز ساخته شده‌اند.

گفتنی است، سخنگو‌های هر دو شرکت سان و اینتل از اعلام نظر در مورد این خبر خودداری کرده‌اند.

شرکت اینتل در سال گذشته، بعد از از دست دادن ۵‌درصد از بازار خود در رقابت با AMD، بالاخره محصول جدیدش را معرفی کرد که به گفته ناظران و کارشناسان دارای کارایی بسیار بالا و در عین حال مصرف انرژی بسیار پایینی است.