نگاه سوم -بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عصر روز ۱۲ بهمن‌ماه طی آیین بزرگداشت عاشورا و محرم که با حضور هنرمندان در تالار وحدت برگزار خواهد شد، رسما آغاز می‌شود. علیرضا رضا‌داد، دبیر این جشنواره روز گذشته در تشریح برنامه‌های جشنواره، با بیان این مطلب گفت: نمایش فیلم‌ها از ۱۳تا ۲۲‌بهمن خواهد بود و مراسم بزرگداشت سینمایی این رویداد که به نکوداشت علی نصیریان و یدا... صمدی اختصاص دارد، روز ۱۵ بهمن برگزار خواهد شد. رضاداد در‌باره وضعیت انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران اظهار داشت: طی تماسی که صبح با آقای میرکریمی، مدیر‌عامل خانه سینما داشتم، تاکید کردم این سیمرغ اصلی‌ترین جایزه‌ای است که مردم و سینما را پیوند می‌دهد و نباید حذف شود. در نهایت قرار شد هیات‌مدیره خانه سینما در جلسه‌ای که عصر امروز (دوشنبه) خواهند داشت، به بررسی این موضوع بپردازند و امیدوارم این مساله به درستی حل شود.

وی از اهدای تندیس ویژه «مصطفی عقاد» به بهترین فیلم در بخش بین‌الملل با رویکرد به پیام پیامبر‌(ص) و به مناسب سال پیامبر اعظم (ص) خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این جایزه به صورت ثابت در دوره‌های آینده جشنواره قرار بگیرد. دبیر جشنواره با بیان اینکه امسال ۶۱ کشور در در۱۶ بخش رقابتی و غیر‌رقابتی و نیز در بازار فیلم یا با حضور میهمان و یا با حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌اند اظهار داشت: در مجموع در این رویداد بیش از ۲۴۰ فیلم بلند سینمایی‌، کوتاه و مستند از کشورهای مختلف در این رویداد به روی پرده می‌رود که از این میان، ۵۱ فیلم بلند ایرانی‌، ۱۱۵ فیلم بلند خارجی‌، ۱۵ فیلم کوتاه خارجی‌، ۱۹ فیلم کوتاه ایرانی‌، ۱۱ مستند بلند خارجی و دو مستند نیمه‌بلند‌، ۱۱مستند بلند ایرانی و ۲۳ مستند کوتاه خواهند بود.

وی افزود: بخش‌های «سودای سیمرغ» (‌مسابقه سینمای ایران‌) با ۲۶ فیلم بلند سینمایی در بخش مسابقه و سه فیلم در بخش خارج از مسابقه‌، بخش «جام جهان‌نما» (‌مسابقه بین‌الملل‌) با ۲۲ فیلم سینمایی‌، «جلوه‌گاه شرق» (‌مسابقه سینمای آسیا) با ۱۵ فیلم‌، «در جست‌و‌جوی حقیقت» (مسابقه سینمای معناگرا) با ۱۶ فیلم، «چشم واقعیت» (‌مسابقه فیلم‌های مستند) با ۱۱ مستند بلند و ۲۳ مستند کوتاه‌، مسابقه فیلم‌های کوتاه ایرانی با ۱۹ فیلم کوتاه، مسابقه فیلم‌های کوتاه خارجی با ۱۹ فیلم و مسابقه فیلم‌های اول با ۱۷ فیلم از جمله بخش‌های رقابتی جشنواره به شمار می‌رود که در این بخش‌ها ۳۴ سیمرغ بلورین به برگزیدگان اختصاص می‌یابد. دبیر جشنواره با اشاره به دیگر بخش‌های این رویداد گفت: بخش «بزرگداشت ماریو مونیچلی» با ۱۳ فیلم‌، «جشنواره جشنواره‌ها» با ۱۶ فیلم، «نمایش‌های ویژه مستند» با ۱۳ فیلم‌، «نمایش‌های ویژه آثار روز» با ۱۳ فیلم‌، «سینما و هنرهای دیگر» با ۱۵ فیلم‌، «فیلمسازان نام‌آور و صدسالگی» با ۱۰ فیلم‌، «داد‌و‌ستد کلام و تصویر» با ۱۰ فیلم و سینمای پایداری با ۱۰ فیلم از جمله بخش‌های غیر‌رقابتی جشنواره بیست و پنجم فجر خواهد بود.