گروه تشکل‌ها - یوسف بهمن‌آبادی: رییس شبکه خانه‌های صنعت و معدن ایران گفت: نفوذ نمایندگان دولت در نیمی از صندلی‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، موجب شده هر گونه تصمیم‌گیری در بخش خصوصی تحت‌تاثیر نگاه دولتی قرار گیرد. هادی غنیمی‌فرد افزود: در دوره گذشته مجلس، نمایندگان طرحی برای کاهش نفوذ دولت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارائه کردند که متاسفانه با مخالفت گروهی، این طرح به تصویب نرسید. ما نیز خواستار کاهش و حذف نقش دولت در این مجموعه هستیم.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ بهره بانکی گفت: این امر موجب شده سرمایه‌های کشور به جای سرازیر شدن به بخش تولید و اشتغالزایی، در بانک‌ها نگه‌ داشته شوند.

وی ادامه داد: فساد اداری در کشور از نتایج بالا بودن بهره بانکی است. چرا که یک فرد بدون هیچ گونه تلاشی، سودهای کلانی از سپرده‌گذاری خود به دست می‌آورد.

غنیمی‌فرد با اشاره به کج سلیقگی برخی مسوولان کشور گفت: خرج‌های هنگفت و بدون حساب دولت، که یکی از موارد آن پرداخت یارانه به مواد سوختی است موجب هدر رفتن سرمایه‌های کشور شده است.

وی افزود: در‌حال‌حاضر برای هر لیتر گازوئیل ۵۰۰تومانی، تنها ۲۲تومان دریافت می‌شود. به‌رغم اینکه در یک شهرک صنعتی، روزانه ۸۰میلیون تومان از ناحیه گازوئیل یارانه هزینه می‌شود اما بهره‌وری از گاز که صرفه اقتصادی زیادی برای کشور به همراه دارد به خاطر کج‌سلیقگی مسوولان مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است.

رییس شبکه خانه‌های صنعت و معدن، با بیان اینکه توسعه نیاز به عزم ملی دارد، گفت: مسوولان باید با فراهم کردن بستر تولید برای ارتقای توسعه بکوشند. او افزود: در شرایط فعلی، صنایع ایران قدرتمند نیستند. چرا که تولیدکنندگان با چالش‌های متعددی همچون تجمیع عوارض مواجه هستند. وی ادامه داد: علاوه‌بر آن باید فرهنگ توسعه تولید ملی ترویج شود. برگزاری چهارمین جشنواره تولید ملی با این هدف صورت گرفته است.

وی گفت: اگر به صنعتگران وام‌های کم‌بهره داده شود، حجم نقدینگی در کشور افزایش نخواهد یافت. وی با بیان اینکه نمایندگان فعلی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با حضور تشکل‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مخالف هستند گفت: تشکل‌ها در کشورهای پیشرفته در اتاق‌های بازرگانی نقشی فعال دارند.