باید با تدبیر این دوره گذار را طی کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی: ما از بسته پیشنهادی اروپا استقبال کردیم و هیچ گاه مذاکره را رها نکرد‌یم و این اروپاییان بودند که مذاکره را به هم زدند. لاریجانی در جمع خبرنگاران:

شایعه حمله به ایران جنگ روانی است

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با عملیات روانی خواندن شایعه حمله آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرد: امکان حمله به ایران درصد بسیار پایینی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی در جمع خبرنگاران هدف خود از سفر به قم را ارائه گزارشی از وضعیت پیرامونی در کشورهای منطقه و طرح‌های آمریکا در خاورمیانه به مراجع و علمای قم عنوان کرد.

وی در خصوص حمله آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران که در برخی از منابع خبری آمده گفت:‌ این خبرها واقعی نیست و این اولین بار نیست که این خبرها منتشر می‌شود در طول یک سال اخیر چندین بار این موج خبری که بیشتر از جنس عملیات روانی است به وجود آمده است.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین با تاکید بر هوشیاری همه جانبه نیروهای مسلح برای شرایط خاص گفت: ‌امکان حمله به ایران درصد بسیار پایینی دارد و خبرهای منعکس شده در این زمینه بیشتر نوعی ائتلاف تصنعی برای فشار به ایران است که ما باید با تدبیر این دوره‌گذار را طی کنیم.

لاریجانی درخصوص ساخت موشک پرتاب ماهواره توسط ایران گفت:‌ این تکنولوژی مهمی است که کشورهای بزرگ دنیا دارند و ما نیز بر روی این موضوعات در حال کار هستیم.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت پرونده هسته‌ای ایران گفت: با اشاره به طرح اروپایی‌ها مبنی بر عدم فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت:‌ این امر باعث شد که ما از تعلیق دست برداریم و امروز اروپاییان به اشتباه خود در زمینه طرح ارائه داده پی بردند و البرادعی نیز به اشتباه این طرح معترف است.

وی با بیان اینکه ایران دو سال تعلیق کرد که برنامه خود را درون یک تفاهم پیش ببرد افزود: بعد از طرح غیرمنصفانه اروپاییان ما نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز کردیم و ظرف ۸ ماه اول به زنجیره غنی‌سازی رسیدیم و اردیبهشت امسال یک زنجیره غنی‌سازی آماده کردیم.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا گفت: ما از بسته پیشنهادی اروپا استقبال کردیم و هیچگاه مذاکره را رها نکرد‌یم و این اروپاییان بودند که مذاکره را به هم زدند. این امر نشان می‌دهد اروپاییان هدف دیگری را دنبال می‌کردند زیرا دستاوردی که برای ایران به وجود آمده دستاورد ساده‌ای نیست و کشور به یک ظرفیت بالا دست پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اروپاییان از جایگاه ایران در منطقه و ظرفیت و فناوری ایران در هراس هستند گفت:‌ آنها با بیداری اسلامی که ایران در منطقه ایجاد کرده است مخالفند و این مخالفت را در برهه‌های مختلف نشان دادند.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ الان بهترین فرصت است که آمریکایی‌ها درست به منطقه نگاه کنند. من در استراتژی جدید آمریکا در عراق تیزهوشی ندیدم و فکر می‌کنم هنوز در چارچوب قبلی گام برمی‌دارند و دشمن‌تراشی می‌کنند. آنها باید بدانند با حرکت نظامی نمی‌توان عقیده‌ای را تحمیل کرد.

لاریجانی گفت: در مساله هسته‌ای ایران نیز همین اشتباه از سوی آمریکایی‌ها در حال تکرار است. مساله اتمی ایران ظرفیت مهمی برای ما است و ما هیچ دلیلی نمی‌بینیم امروز برای سهل‌انگاری در کار روزمره خود سرنوشت و آینده فرزندان ایران را به ناکجاآباد ببریم که از این فناوری دور شود. این سرمایه‌ای است که باید با تدبیر طراحی و دقت‌نظر و به موقع بر روی آن کار شود تا با هزینه‌ کمتری مسیر طی شود.

وی در خصوص اظهارات اخیر سفیر آلمان مبنی بر پذیرش تعلیق کوتاه‌مدت توسط دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفت: تعلیق را ما نپذیرفته‌ایم ۱۱ بند تفاهم‌نامه ما موجود است و تعلیق در آن نیست ما یک تفاهم اصولی برای آینده امضا کرده‌ایم که هم نگرانی آنها رفع شود و هم نگرانی ما که دارای چارچوب منطقی بود.

لاریجانی در خصوص پایان مهلت ۶۰روزه شورای امنیت به ایران گفت:‌ ما باید در مسیر خودمان به جایگاه اصلی که برنامه‌ریزی شده برسیم و از هرگونه اقدامی که در جهت حل و فصل مساله از طرف گفت‌وگو باشد استقبال می‌کنیم و در این زمینه هر فرصتی به وجود بیاید که به صورت منطقی و عادلانه به موضوع نگاه کند ما به آن توجه می‌کنیم. وی درخصوص مخالفت اروپا و آمریکا با فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: این یک حالت بهانه‌جویی است در واقع موضوع هسته‌ای ایران از نظر ماهیت فنی و حقوقی هیچ مشکلی ندارد و در چارچوب ان‌تی‌پی بوده است و آمریکایی‌ها با نگاه ابزاری به شورای امنیت از این شورا سوءاستفاده می‌کنند.

لاریجانی درخصوص موضع‌گیری علما و مراجع در حمایت از فعالیت‌‌های صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: علما و دانشمندان اسلامی نمادهای قوی اراده ملی ما هستند و وقتی اینها نظر خود را می‌دهند نشانه این است که مردم ما نسبت به این پدیده پایدار هستند.