نزدیک به ‌٧٠درصد از جمعیت فعال کشور فاقد مهارت‌های تخصصی کسب و کار هستند. به گزارش ایسنا، محمدجواد فرشباف ، معاون برنامه‌ریزی منابع انسانی در سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی با بیان مطلب فوق افزود: از جمعیت فعال، سه میلیون نفر شاغل در بخش‌های دولتی، لشگری و کشوری هستند و نزدیک به سه میلیون نفر از جمعیت فعال کشور نیز بیکارند و ‌١٦میلیون نفر دیگر از جمعیت فعال کشور شاغلانی هستند که در بخش‌های غیردولتی کار می‌کنند.

او افزود: از کل شاغلان بخش‌غیردولتی تنها هفت میلیون و ‌٤٠٠هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ سازمان تامین اجتماعی هستند که کمتر از ‌٥٠درصد شاغلان را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ‌٧/٨٤درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم و ‌٨٥درصد از بیکاران جویای کار نیز فاقد مهارت‌های فنی کسب و کارند.

او با بیان اینکه نزدیک به ‌٨٠ درصد نیروی شاغل زیردیپلم بوده و توانایی پذیرش مسوولیت‌های تخصصی را ندارند، یادآور شد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز در دانشگاه‌ها فقط آموزش‌های نظری می‌ببینند و رتبه تحصیلی آنها یا مورد نیاز بازار کار نبوده و یا مهارت تخصصی برای وارد شدن به بازار کار ندارند. فرشباف، مهم‌ترین وظیفه این وزارتخانه را جهت دادن شاغلان به سوی کسب مهارت‌های بالاتر و آموزش مهارت‌های تخصصی کسب و کار دانست تا این افراد بتوانند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زیر چتر خود گرفته و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کنند. وی با اعلام اینکه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دو برابر نرخ بیکاری در جامعه است، گفت: در حال حاضر در حال مبادله تفاهم‌نامه با آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هستیم تا آموزش کسب و کار را به عنوان واحدهای آموزش در دانشگاه‌ها گنجانده و حداقل یک ترم تحصیلی به دانشجویان آموزش داده شود تا فارغ‌التحصیلان به محض خروج توانایی سازماندهی کسب و کار داشته باشند.

او ادامه داد: برای رشته‌های علمی ـ‌ کاربردی و دانشگاه‌های پیام نور نیز درصدد هستیم که یک سال آموزشی نظری در کنار یک سال آموزش فنی حرفه‌ای داشته باشیم تا توانایی عرضه نیرو در بازار کار ایجاد کنیم.

وی توجه به امر کارآفرینان را رویکرد دیگر وزارت کار و امور اجتماعی دانست و افزود: مجموعه نیروی انسانی کشور خلاق و پرتوان بوده و از جمله تخصص‌های درجه اول دنیا هستند که توجه به این سرمایه عظیم به عنوان هسته جوشان کشور ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت کار و امور اجتماعی این هسته جوشان را از مرحله ایده‌سازی تا مرحله ایجاد کسب و کار فعال همراهی می‌کند تا بتوانیم در آینده نیروهای پرتوان و فعالی داشته باشیم.