دنیای اقتصاد- عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان و موثرترین بازیگر بازار نفت به دنبال سفر کاندولیزا رایس به این کشور، پشت دیگر اعضای اوپک را خالی کرد و به این ترتیب از دید تحلیلگران نفتی تصمیمات اوپک مبنی بر کاهش تولید عملا بی‌اثر خواهد بود. دنیای اقتصاد - به نظر می‌رسد اوپک جنگ قیمت‌ها را این بار به واردکنندگان نفت‌خام باخته است. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان و موثرترین بازیگر بازار نفت به دنبال سفر کاندولیزا رایس به این کشور پشت دیگر اعضای اوپک را خالی کرد و به این ترتیب از دید تحلیلگران نفتی تصمیمات اوپک برای کاهش عرضه عملا بی‌اثر خواهد بود. عربستان یک بار دیگر یعنی در سال ۱۹۹۷ میلادی نیز با افزایش ناگهانی و چشمگیر تولید خود زمینه سقوط قیمت‌ها را در سال ۱۹۹۸ فراهم کرد. در آن سال میانگین قیمت نفت‌خام به کمتر از ۱۲ دلار و میانگین نرخ سبد نفتی اوپک به کمتر از ۱۰ دلار سقوط کرد.

اکنون عربستان یک بار دیگر این بازی را با بازار نفت آغاز کرده است. علی‌ النعیمی در دو روز متوالی سخنانی را عنوان کرد که باعث آرامش خیال واردکنندگان نفت از بابت کاهش بیشتر سقف تولید اوپک شد. النعیمی دیروز در جدیدترین موضع‌گیری خود در قبال بازار نفت گفت: عربستان سعودی به سرمایه‌گذاری خود در صنایع تولید و استخراج نفت و گاز ادامه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر نفت عربستان با اشاره به این مطلب گفت: عربستان تا روز اول فوریه ذخیره تولید بازار نفت را به ۳میلیون بشکه در روز خواهد رساند. این اظهارات آشکارا نشان می‌دهد که عربستان قصد ندارد مصوبه کاهش تولید را از ابتدای فوریه به اجرا درآورد.

از طرف دیگر، ایالات‌متحده همچنان محدودیت تحویل نفت به ذخایر استراتژیک خود را ادامه می‌دهد. این مساله باعث کاهش تقاضا و واردات نفت‌خام در این کشور شده است. هم‌اکنون متوسط واردات نفت‌خام ایالات‌متحده ۹میلیون و ۴۲۰هزار بشکه در روز است که این رقم نسبت به پارسال در همین ایام ۷/۵درصد کاهش نشان می‌‌دهد.

برخی تحلیلگران عقیده دارند عربستان همواره از قیمت‌های پایین نفت در بازار‌های جهانی حمایت می‌کند چرا که دولتمردان این کشور عقیده دارند قیمت بالای نفت برای مدت زمان طولانی، کشور‌های واردکننده نفت را به فکر استفاده بیشتر از انرژی‌های جایگزین نفت‌خام خواهد انداخت و این مساله خطر بیشتری برای تولیدکنندگان از قیمت‌های پایین اما معقول دارد.

به دنبال مصاحبه مطبوعاتی وزیر نفت عربستان، قیمت نفت در بازار‌های جهانی به سقوط خود ادامه داد. هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت دیروز در نیمروز معاملاتی بورس نیویورک با ۱۳/۱دلار کاهش به قیمت ۳۸/۵۰دلار معامله شد.