برگزیدگان منتقدان و نویسندگان سینمایی کشور معرفی شدند

نگاه سوم- شامگاه سه‌شنبه، نخستین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی کشور با معرفی برگزیدگان سال ۸۵ در تالار تلاش مجموعه وزارت برگزار شد. جواد طوسی «رییس انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی» در ابتدای مراسم از برگزاری مستقل این جشن، ابراز خوشحالی کرد و گفت: «ما هر سال فقط یک جایزه در جشن سینمایی ایران به فیلم برگزیده انجمن اهدا می‌کردیم اما با وجود بضاعت اندک در گام نخست، امیدوارم تا بتوانیم این حرکت را استمرار دهیم ما برای اینکه بتوانیم به قضیه نقد و نگاه برگزیننده منتقد، جدی‌تر نگاه کنیم، لازم بود جشنی مستقل برای خودمان داشته باشیم».

طوسی افزود: «در مراسم امشب، از کسانی تقدیر می‌کنیم که در سینمای ایران نقش داشته‌اند و یا به‌رغم توانایی‌هایشان بنا به مسائلی، به حاشیه رفته‌اند و یا قربانیان سینما بوده‌اند».

از بخش‌های این جشن، تقدیر از مسعود کیمیایی، فرامرز قریبیان، شهلا ریاحی، جمشید ارجمند، هوشنگ کاوه، هوشنگ کاووسی و اسد‌ا... یکتا و همچنین تجلیل از افراد فقیدی همچون مهدی سلیمی، بابک بیات و نابغ قادری کارگر سینما بهمن بود.

در تصاویری که از کیمیایی پخش شد، وی با بیان اینکه دو سال دیگر پنجاهمین سال ورودم به سینما است، اظهار داشت: «من نمی‌توانم تاریخ رشد خودم را تغییر دهم و نگاه نقادانه خودم را هیچ‌گاه از دست نخواهم داد».

کیمیایی همچنین از بازنویسی دوباره فیلم‌نامه عین القضات خبر داد و به آن اظهار علاقه کرد.

این فیلم‌ساز پیشکسوت سپس با حضور بر روی صحنه جایزه خود را از رخشان بنی‌اعتماد دریافت و آن را به پرویز دوایی منتقد پیشکسوت سینما که در خارج از کشور سکونت دارد اهدا کرد. فرامرز قریبیان هم که جایزه‌اش را از پسرش گرفت، اظهار داشت: من آدم خوش شانسی هستم که بعد از هفت سال پسرم ایران است و جایزه را از او می‌گیرم.

وی با بیان اینکه این جایزه با همه جوایزی که گرفته‌ام، فرق دارد توضیح داد که این جایزه از طرف منتقدان است و معتقدم اگر منتقدان نبودند الان سینمایی نداشتیم.

جمشید ارجمند نیز بعد از دریافت جایزه‌اش از کیمیایی، این حرکت انجمن منتقدان را بسیار با ارزش خواند و گفت: من در سال ‌٤٥ جزو اولین پایه‌گذاران انجمن منتقدان سینما بودم و الان خوشحالم که شاهد چنین رشدی در این انجمن هستم. هوشنگ کاوه، مدیر سینما عصر جدید، هم جایزه خود را از نورپور، رییس انجمن سینماداران، دریافت کرد.

اسد‌ا... یکتا و شهلا ریاحی به‌خاطر کسالت و هوشنگ کاووسی به‌دلیل سفر خارج از کشور در مراسم تقدیرشان حضور نداشتند. در بزرگداشت افراد فقید سینما نیز دختر زنده‌یاد سلیمی و خانواده مرحوم قادری حضور داشتند و مانی رهنما هم به‌یاد بابک بیات، ترانه فیلم مرسدس را اجرا کرد. در بخش دیگری از جشن انجمن منتقدان سینما هدایایی به حمیدرضا موفق (شبکه خبر)، مهرداد حجتی (رادیو فرهنگ) و محمدمهدی فخری‌زاده (انتشارات روزنه‌ کار) اهدا کردند.

برگزیدگان سینمای ۸۵-۸۴ از نگاه داوران انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان جشن سالانه انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی معرفی شدند و براین اساس، فیلم ازدواج به سبک ایرانی (حسن فتحی) که تهیه‌کننده‌اش علی معلم مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر است، مورد تقدیر قرار گرفت و در ادامه کیوان کثیریان و محمد آفریده به روی صحنه آمدند و جایزه بخش فیلم‌های تجربی را به «محمود کیانی فلاورجانی» برای «زندگی» اهدا کردند، ضمن اینکه «شهرام مکری» برای «محدوده دایره» دیپلم افتخار این بخش را به دست آورد.

در بخش دیگری از مراسم، کامران ملکی و محمدتقی فهیم در روی صحنه حاضر شدند و جایزه دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به فریده مصطفوی و ابوالحسن داوودی برای «تقاطع» اهدا کردند. ضمن اینکه تندیس این بخش را پرویز شهبازی برای فیلم «به آهستگی» به دست آورد.

در این مراسم، «سامان سالور» برای کارگردانی «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را به دست آورد و جعفر پناهی برای آفساید تندیس جشن را از آن خود کرد.

در بخش بهترین فیلم، دیپلم افتخار به جهانگیر کوثری تهیه‌کننده فیلم «به آهستگی» اهدا شد و تندیس انجمن به کارگردان «چهارشنبه سوری» (به جای جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم) اهدا شد.

در ادامه، همچنین فرشته طاهرپور (تهیه‌کننده فیلم وقتی همه خواب بودند)، منوچهر محمدی (تهیه‌کننده فیلم میم مثل مادر) و محمد پیرهادی (تهیه‌کننده فیلم به نام پدر) جوایز بخش ویژه را از انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی دریافت کردند.