محققان با استفاده از فناوری نانو و بدون نیاز به کوچک کردن ترانزیستور، راهی را برای ساخت تراشه‌های رایانه‌ای که هشت برابر فشرده‌ترند، یافته‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، محققان شرکت HP، با استفاده از فناوری نانو، موفق به یافتن راهی برای ساختن نوع ویژه‌ای از تراشه‌های رایانه هشت برابر فشرده‌تر شدند که می‌تواند حیات فناوری‌های ساخت تراشه جدید را توسعه دهد. به گفته محققان این شرکت کاربرد تجاری این تحقیق احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور در تولید چاپگرهای رایانه این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش از لحاظ تاریخی صنعت تراشه، نیروی نیمه‌رساناها را با کوچک کردن اندازه ترانزیستورها توسعه داده است، قاعده کلی در صنعت تراشه این است که نیروی رایانه‌ای تراشه‌ها،‌ هر ۱۸ تا ۲۴ ماه بدون افزایش قیمت،‌ دو برابر می‌شود.

بنا بر اعلام آن چه که یافته تحقیقی HP را متفاوت می‌کند این است که این شرکت با استفاده از فناوری سیم نانو راهی را برای فشرده‌تر کردن تراشه، بدون کوچک کردن ترانزیستور یافته و از نوع خاصی از تراشه رایانه، روش استاندارد برای مدارات مجتمع یا FPGA، برای نایل شدن به ساخت تراشه با فشردگی هشت برابر با کاربرد فناوری نانو، استفاده کرده است.

این تحقیق HP، یک مدل هیبریدی را که در آن فناوری مرسوم ساخت تراشه به نام CMOS برای ساخت ترانزیستورها با استفاده از سیم نانو و جهت ساخت سیم‌ها و کلیدهای متصل شونده به ترانزیستورها تلفیق می‌شود، پیشنهاد می‌کند.