جنگ رقابتی میان تازه‌واردها

گروه کامپیوتر- دنیای بازی‌ها هر روز گسترده‌تر می‌شود و کودکانه‌ها را در روزمرگی‌ها می‌دمد. رشد قابل توجه میزان فروش بازی‌های کامپیوتری در سال میلادی گذشته هم گواه این موضوع است. در سال ۲۰۰۶ صنعت بازی‌های کامپیوتری توانست به مدد فروش خوب نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و تجهیزات وابسته و رشد ۱۹درصدی آن، درآمد ۵/۱۲میلیارد دلاری را تجربه کند.

سال گذشته با وجود تاخیر در عرضه محصولات جدید شرکت‌های Nintendo و Sony، محصولات قدیمی‌تر توانستند با فروش مناسب این تاخیر را جبران کنند.

به این ترتیب در ماه دسامبر که بهترین زمان فروش بازی‌های کامپیوتری است، Nintendo توانست با فروش ۲۰۰/۶۰۴ از کنسول جدید خود (wii) جایگاه اول را به خودش اختصاص دهد. بعد از آن شرکت Sony با فروش ۴/۱میلیون دستگاه ps۲ و ۷۰۰/۴۹۰ دستگاه ps۳ در جایگاه بعدی قرار گرفت.

در مقابل ماکروسافت هم با فروش ۱/۱میلیونی دستگاه Xbox۳۶۰ خود در دسامبر به جایگاه سوم رفت.

این در حالی است که به طور کلی فروش محصولات سخت‌افزاری صنعت بازی‌‌های کامپیوتری در سال ۲۰۰۶ با افزایش ۴۳درصدی به ۶/۴میلیارد دلار رسید و فروش نرم‌افزارها هم با افزایش ۶درصدی رقم ۵/۶میلیارد دلار را تجربه کرد. تجهیزات وابسته مانند دستگاه‌های کنترل و کارت‌های حافظه هم با افزایش ۱۹درصدی در میزان فروش خود، درآمد ۵/۱میلیارد دلاری را برای این صنعت به همراه داشته‌اند. به گزارش گروه تحقیقاتی NpD، نسل جدید نرم‌افزارهای مربوط به کنسول‌های Xbox، WiiوPs۳ شانزده‌درصد از افزایش نهایی بازی‌های کامپیوتری را در ماه دسامبر به خود اختصاص داد. در این ماه بازی Gears of War شرکت ماکروسافت برای Xbox ۳۶۰ با فروش حدود ۸۱۵ کپی توانست بهترین فروش بازی‌های تولید شده برای کنسول‌ها را در اختیار بگیرد. بعد از آن Guitar HeroII کنسول Ps۲ و بازی فوتبال Madden NFL ۰۷ شرکت Electronic Arts برای Ps۲ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.این در حالی است که به ترتیب بازی‌‌های Madden NFL۰۷ کنسول PS۲، New Super Mario Brothers کنسول DS شرکت Nintendo و بالاخره Gears of War کنسول Xbox۳۶۰ به عنوان پرفروش‌ترین بازی‌های کامپیوتری سال ۲۰۰۶ برگزیده شدند.

«جان مک‌پیک»، یکی از تحلیلگران NPD Group در این مورد می‌گوید: «با این همه شرکت تولید بازی‌های کامپیوتری EA به دنبال سومین ماه متوالی کاهش میزان فروش خود باعث افت درآمد حاصل از فروش صنعت بازی‌‌ها در بازار ایالات‌متحده شده است. این در حالی است که بازی‌های تولید شده برای کنسول wii توانسته‌اند ۴درصد از بازار بازی‌های کامپیوتری این کشور را در اختیار بگیرند. این رقم اما برای بازی‌های مربوط به کنسول PS۳ تنها ۲درصد است.»

جنگ رقابتی میان تولیدکنندگان بخش‌های مختلف صنعت بازی‌های کامپیوتری همچنان ادامه دارد.در حالی که نبرد اصلی میان تازه‌واردهای این صنعت یعنی نسل جدید کنسول‌های بازی است.به این ترتیب شاید در سال جدید باید منتظر آمار و ارقام جدید و البته جالب‌تری از این صنعت باشیم.