توسعه اینترنت در مقابل محدودیت دسترسی
گروه کامپیوتر- اخیرا در تهران شرکت‌های PAP که طبق قراردادی با وزارت ICT موظف به ارائه اینترنت پرسرعت بوده‌اند خبر از پوشش تمامی مناطق شهر توسط شبکه بی‌سیم WIMAX و اینترنت پرسرعت بی‌سیم داده‌اند، این در حالی است که این وزارتخانه چندی پیش دسترسی به اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلو بایت را ممنوع کرده است.

به گفته وزیر ارتباطات این وزارتخانه اخیرا نیز طرحی به شورای اقتصاد ارائه داده تا با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد تومانی اینترنت پرسرعت به خانه‌ها برده شود. در این میان وزارت ICT از طریق اجرای طرح‌های میلیارد تومانی و آمادگی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی از لحاظ فنی برای توسعه اینترنت بی‌سیم به دنبال توسعه آی‌تی در کشور است. اما از سویی دیگر اجرای طرح ساماندهی سایت‌ها و محدودیت در ارائه اینترنت با سرعت بیش از kbا128 عملا موجب محدودیت در توسعه اینترنت در کشور شده است.
به گفته کارشناسان این عدم هماهنگی در برنامه‌های وزارت ICT به عنوان متولی و مسوول توسعه IT موجب توقف در روند توسعه آی‌تی در کشور شده است. برآوردها حاکی است که حدود ۹۰درصد از کاربران اینترنت در ایران از سیستم معمولی اتصال به اینترنت از طریق خط تلفن یا همان شماره‌گیری (Dail Up) استفاده می‌کنند که سرعت آن رسما حدود ۵۰ کیلوبیت در ثانیه است و عملا گاهی به کمتر از ۱۰ کیلو بیت در ثانیه می‌رسد که با آن حتی نمی‌توان پیام‌برهای اینترنتی (مسنجر) را هم باز کرد.
در حالی که مردم اغلب کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیای دور و آمریکا از اینترنتی بین 512 کیلوبیت تا یک الی سه مگابیت در ثانیه استفاده می‌کنند، با این حساب سرعت اینترنت در ایران بین ده تا شصت برابر با توجه به سرعت اسمی ‌اینترنت در ایران، کمتر از کشورهای آسیای دور، اروپا و آمریکا است.
خبرگزاری ایرنا تخمین می‌زند که در «خوشبینانه‌ترین حالت فقط ۱۰۰هزار کاربر اینترنت پرسرعت (ADSL) در کشور وجود دارد که در مقایسه با تعداد کل کاربران رقم ناچیزی است.»
سرعت کم اینترنت در کشور همواره مورد اعتراض کاربران قرار داشته است، با این حال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دسترسی کاربران خانگی به اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلو بایت را ممنوع کرد.
هرچند وزیر معتقد است که فعلا نیازی به وجود اینترنت سریع نیست، اما به گفته برخی منتقدان علت این امر ایجاد محدودیت در دسترسی مردم به سایت‌های بارگذاری (اپ لود) فایل‌های ویدئویی و یا استفاده از برنامه‌های تلویزیونی آنلاین و نیز استفاده زیاد از اینترنت بوده است. این در حالی است که برخی از سایت‌های خبری، علمی‌و سرگرم‌کننده در کشور به اشتباه فیلتر شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات اخیرا در همایش اینترنت و زنان که توسط امور بانوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌برگزار شده بود گفت که در حالی که سایت‌هایی با محتوای فرهنگی و ایدئولوژیک در غرب مورد سانسور قرار می‌گیرند در ایران فقط دسترسی به «سایت‌ها و مطالب مستهجن و خشونت‌ها» ممنوع است.
در حالی که براساس آمارهای رسمی‌موجود تعداد کاربران اینترنت در ایران بین هشت تا یازده میلیون نفر برآورد می‌شود، ایرنا به نقل از مدیر روابط عمومی‌ شرکت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات ایران این میزان را حدود ۱۶میلیون نفر ذکر کرده است، که با این حساب از هر پنج ایرانی یک نفر به اینترنت دسترسی دارد.
با توجه به متغیر لازم برای توسعه، به نظر می‌رسد که سرعت پایین اینترنت در کشور یکی از مشکلات اولیه پیش‌رو در دسترسی به زمینه‌های لازم رشد در اموری نظیر آموزش و تحقیقات، رشد اقتصادی و فناوری و یا دستیابی به دولت الکترونیک باشد.