دنیای اقتصاد- تراکم بالای مسافران در فرودگاه جده، برنامه‌ریزی نامناسب مقامات عربستانی، عدم توجه به ظرفیت ترمینال‌های این فرودگاه و برخوردهای نادرست کارکنان سعودی را علت اصلی تاخیر‌های طولانی مدت در پروازهای بازگشت حجاج اعلام شد. به گزارش روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز تاخیرات در مرحله بازگشت حجاج، پایین بودن ظرفیت فرودگاه جده و برنامه‌ریزی انجام پروازهای شرکت‌های مختلف بدون توجه به این ظرفیت محدود توسط مسوولان این فرودگاه است، به طوری که از فرودگاهی که ظرفیت انجام ۱۴۴ پرواز در روز را دارد، روزانه ۲۲۰ پرواز انجام گرفته است و از تبعات چنین ناهماهنگی می‌توان به کمبود سالن پذیرش حجاج و نقصان خدمات فرودگاهی چون کمبود ماشین‌های حمل بیمار، خدمات زمینی، اتوبوس و ... اشاره کرد.

بنابراین گزارش، موقعیت پارک هواپیما در مکانی بسیار دورتر از سالن ترانزیت که دسترسی به آن پس از طی ۲۰ دقیقه با اتوبوس امکان‌پذیر است، مشکلاتی برای جابجایی مسافران و بارگیری ایجاد نموده و تراکم هواپیما در این فرودگاه باعث گردیده است که بسیاری از هواپیماها پس از ورود به جده مدت زمان زیادی منتظر تعیین محل پارک بمانند.

از دیگر مواردی که انجام امور فرودگاهی زائران را با تاخیر مواجه نموده است، همراه داشتن میزان بسیار زیاد و غیرمجاز بار زائران است که بازرسی و انتقال آنها با هواپیما نیازمند صرف زمان بالایی است که خود یکی از عوامل تاخیر می‌باشد. از طرفی بازدید بدنی حجاج توسط پلیس سعودی به شکل نامطلوبی صورت می‌پذیرد و برخی از وسایل همراه زائران ضبط می‌گردد که این توقف بیش از حد به هنگام عبور از محل بازرسی پلیس مزید بر علت شده است.