کمبود پهنای باند  عامل اصلی کاهش سرعت اینترنت ایران

بیشتر کاربران اینترنت در ایران برای اتصال به این شبکه جهانی از سیستم «شماره‌گیری» (Dial up) استفاده می‌کنند و همواره با مشکلات زیادی در این زمینه و پایین بودن سرعت اینترنت دست به گریبان بوده‌اند. در حالی که متخصصان فناوری اطلاعات یک شرکت آلمانی به انتقال اطلاعات از طریق شبکه فیبرنوری با سرعت ۱۰۷گیگابیت بر ثانیه دست یافتند (هر گیگا یک‌میلیون برابر یک کیلو است) کاربران اینترنت در ایران در خانه خود با سرعت ۴۵کیلو بیت بر ثانیه به این شبکه متصل می‌شوند.

به‌رغم تلاش‌های زیادی که از طرف دولت و بخش‌خصوصی برای ارائه اینترنت پر سرعت به‌کاربران صورت گرفته است، در خوشبینانه‌ترین حالت فقط ۱۰۰هزار کاربر خطوط اینترنت پر سرعت (ADSL) در کشور وجود دارد که در مقایسه با تعداد کل کاربران رقم ناچیزی است.

مدیر روابط‌عمومی شرکت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات اوایل ماه جاری تعداد کاربران شبکه اینترنت در ایران را بر اساس معیارهای تخمینی، حدود ۱۶میلیون نفر اعلام کرد.

بخشنامه جدید وزارت ارتباطات مبنی بر ممنوعیت ارائه اینترنت پر سرعت با سرعت بالای ۱۲۸کیلوبیت بر ثانیه و لغو نشدن آن تاکنون نیز موضوع سرعت اینترنت در ایران را به چالش می‌کشد.

برخی از کاربران خانگی در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر کیفیت و سرعت پایین اینترنت می‌گویند: کارت‌های اینترنتی با قیمت مختلفی در بازار عرضه می‌شود که در نهایت فرق چندانی بین آنها وجود ندارد.

به گفته آنها، با کارت‌های اینترنتی فقط می‌توان به باز کردن چند صفحه «وب» معمولی، چت و چک کردن پست الکترونیکی پرداخت و عملا استفاده از بسیاری دیگر از کاربردهای این شبکه مانند آموزش الکترونیکی به دلیل پایین بودن سرعت، امکان‌پذیر نیست.

یکی از این کاربران گفت :دولت گام‌هایی برای ایجاد دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک ودانشگاه‌های مجازی برداشته ‌است اما با محدودیت سرعت برای کاربران خانگی که بخش عمده‌ای از مخاطبان این طرح‌ها هستند نمی‌توان به فرهنگ‌سازی برای استفاده از این برنامه‌ها پرداخت.

«علوی نسب» افزود: در حالی که اکثر کشورهای جهان در حال افزایش ظرفیت و سرعت اینترنت خود در حد «ترا بیت» (یک ترا یک‌میلیارد برابر یک کیلو) هستند، شرایط کنونی جامعه ما، «عصر یخبندان اینترنت» را تداعی می‌کند.

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دلایل مختلفی را برای پایین بودن سرعت اینترنت دو دلیل عمده شامل کمی پهنای باند اینترنت‌کشور و ارائه نامناسب خدمات به کاربران را ذکر می‌کنند.

در حالی که مطابق با آخرین آمار شرکت فناوری اطلاعات، میزان پهنای باند اینترنت کشور، معادل با چهار گیگا بیت برثانیه می‌باشد، رییس هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان شرکت‌های‌اینترنتی ایران، کم‌بودن پهنای باند را علت اساسی سرعت پایین اینترنت در کشور می‌داند.

«مسعود ریاضیات» در گفت‌وگو با ایرنا و با تاکید بر این مطلب اظهار داشت: عامل اصلی در این زمینه وزارت ارتباطات است که باید پهنای باند وسیع‌تری را برای کشور فراهم کند.

وی افزود: وقتی ما از شاهراه اصلی و ریشه کمبود داشته باشیم به طور حتم در مسیرهای نهایی نیز با کمبود سرعت مواجه خواهیم شد. وی درباره ادعاهای موجود درباره تامین پهنای باند، گفت: اینترنت مانند یک جاده است که تبادل اطلاعات از آن صورت می‌گیرد و صرف ادعای ایجاد کردن این جاده نمی‌تواند به معنای فراهم کردن پهنای باند مناسب برای کاربران باشد.

ریاضیات افزود: اکنون که دولت تامین پهنای باند را در انحصار خود دارد باید پهنای باند مناسبی در شان کشورمان و معادل‌کشورهای منطقه مانند ترکیه و امارات تامین کند.