فیلم‌های ژاپنی برای نخستین‌بار پس از ۲۰سال توانستند از فیلم‌های‌هالیوودی پیشی بگیرند و رده نخست جدول فروش کلی را در ژاپن از آن خود کنند. به گزارش خبرگزاری مهر انجمن تهیه کنندگان سینمای ژاپن تخمین زد درآمد حاصل از فروش فیلم‌های ژاپنی در سال گذشته میلادی برای اولین بار پس از ۱۹۸۵، سالی که دو فیلم آمریکایی «شکارچیان روح» و «گرملین‌ها» بازار فروش جهانی را به تسخیر خود درآورده بودند، از فیلم‌های آمریکایی بیشتر شده باشد.

تادائو ساتو، منتقد سرشناس ژاپنی، گفت: «امسال شاهد فروش بسیار خوب فیلم‌های ژاپنی بودیم. تا پیش از این معمولا هر سال فقط یک فیلم نظیر انیمیشن‌های‌هایائو میازاکی می توانست در ژاپن حضوری موفق در گیشه داشته باشد.» به گفته انجمن تهیه کنندگان سینما در سال‌جاری میلادی ۲۸ فیلم ژاپنی به فروشی بیش از یک میلیارد ین (۴۲/۸میلیون دلار) دست یافتند، در حالی که تنها ۲۱ فیلم غیرژاپنی و همه‌هالیوودی چنین فروشی داشتند.

با این حال‌هالیوود همچنان در ژاپن عملکرد خوبی دارد. «هری پاتر و جام آتش»، جدیدترین فیلم ماجراهای پسر جادوگر، با ۱۱میلیارد ین (۵/۹۲میلیون دلار) فروش حضوری بسیار موفق داشت. «دزدان دریای کارائیب: صندوق مرد مرده» جانی دپ و «رمز داوینچی» تام هنکس هم به ترتیب رده‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ژاپن را از آن خود کردند. اما «ماموریت: غیرممکن ۳» با وجود تبلیغات فراوان از جمله قایق سواری تام کروز در خلیج ژاپن تقریبا نصف «هری پاتر» فروخت و رتبه‌ای بهتر از رده پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال در ژاپن پیدا نکرد.پرفروش‌ترین فیلم ژاپنی سال ۲۰۰۶ و چهارمین فیلم پرفروش این کشور انیمیشن «داستان‌هایی از زمین دریا»، نخستین فیلم بلند گور میازاکی فرزند‌هایائو میازاکی، انیماتور افسانه‌ای است. این فیلم انیمیشن که بر مبنای داستان‌های «زمین دریا» نوشته اورسلا لوگین، نویسنده آمریکایی، ساخته شده داستان پسری است که جادوگر می‌شود. تا ابتدای دسامبر ۲۰۰۶، سه توزیع‌کننده مهم ژاپنی ۴/۷۹میلیارد ین، برابر با ۴/۴۵درصد کل فروش درآمد داشتند، در حالی که مجموع درآمد توزیع‌کننده‌های غیرژاپنی ۵/۹۵میلیارد ین بود.