مجله تایم بهترین فیلمهای سال ۲۰۰۶ را انتخاب کرد
کلینت ایستوود بالاتر از اسکورسیزی
نگاه سوم- هفتهنامه معتبر «تایم» فهرست بهترین فیلمهای سینمایی جهان را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد. نمایی از فیلم «نامه هایی از ایوومیا» به کارگردانی کلینت ایستوود
معیارهای این هفتهنامه براساس معیارهایی چون میزان فروش و استقبال از آنان یا کسب جوایز بینالمللی انتخاب شده است.
در این فهرست فیلم «نامههایی از ایووجیما» به کارگردانی «کلینت ایستوود» در رتبه اول قرار گرفته است. «بورات» و «مردگان» در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. به نظر میرسد که تا اینجای کار فیلمهای کلینت ایستوود، مارتین اسکورسیزی، گییر مودل تورو و استفن فریزر نسبت به سایر آثار، بخت بیشتری برای حضور در میان پنج نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم داشته باشند. در ادامه نگاهی به ۱۰فیلم برتر در سال ۲۰۰۶ از نگاه مجله تایم را میخوانید.
۱ - نامههایی از ایوو جیما (کلینت ایستوود)
بیش از ۲۰هزار سرباز ژاپنی که در برابر حمله وحشیانه نیروهای آمریکایی از جزیره ایوو جیما دفاع کردند، دستور داشتند بمیرند اما تسلیم نشوند و بیشتر آنها مردند. ایستوود با تمرکز بر دو داستان این حماسه تراژیک را مجسم میکند: ژنرال وظیفهشناس و متمدن (کن واتانابی) و یک سرباز معمولی (کازوناری نینومیا) که به شکلی ناشیانه و خندهدار مصمم است زنده بماند. دیالوگها به ژاپنی است، اما روایت ایستوود از جنون جنگ توام با شور و شوق و دلسوزی، پیامیجهانی و غمانگیز دارد.
۲ - بورات: (لری چارلز)
احتمالا پس از الکسی دوتوکویل (مورخ و متفکر فرانسوی)، هیچ مسافر دیگری نتوانسته بود به اندازه بورات طرز تفکر عمومیمردم آمریکا را تا این حد فاش کند. کنجکاوی مشتاقانه این خارجی نادان، با بازی ساشا بارون کوهن، به خوبی با رفتار دوستانه، هر چند گاه دیوانهوار مردمیکه او را وادار کنند خودش باشد، هماهنگ است. ضمن اینکه این کمدی شاد، اما آزاردهنده، خندهدارترین فیلمی است که پس از «ساوث پارک» دیدهایم و یکی از بهترین مستندهای افشاگرانه سال است.
۳ - مردگان (مارتین اسکورسیزی)
پلیسها یک مامور مخفی را به میان تبهکاران میفرستند. تبهکاران هم میان پلیس یک جاسوس دارند و جک نیکلسن با نقشآفرینی جنونآمیز خود نماینده نیروی اهریمنی این فیلم است. اسکورسیزی همیشه زندگی طبقه تبهکار را مورد کنکاش قرار داده، اما گره خوردن وفاداریهای عذابآور بهترین فیلم او را رقم زده است.
۴ - یونایتد ۹۳ (پل گرینگرس)
هیچ فیلم ترسناک دیگری نتوانسته به اندازه این فیلم مهم ملهم از حادثه ۱۱ سپتامبر، خیلیها را به وحشت بیندازد. این فیلم یک بازسازی دقیق از حوادثی است که آن روز در یکی از هواپیماهای ربوده شده روی داد و تلاش قهرمانانه و بدون برنامه قبلی مسافران برای رو در رو شدن با هواپیمارباها را به تصویر میکشد. دیدن درام توانفرسا و بسیار الهامبخش پل گرینگرس کاری دشوار اما ضروری است.
۵ - ملکه (استفن فریرز)
ملکه (با بازی عالی هلن میرن) درک نمیکند که چرا افکار عمومیدر انتظار صدور پیام تسلیت رسمی به خاطر درگذشت شاهزاده دایاناست، کسی که ملکه الیزابت دوم ارزش زیادی برای او قائل نبود. تونی بلر، نخست وزیر، او را راهنمایی میکند رسانهها را فریب دهد. استفن فریرز از دل این هیاهو، یک کمدی بسیار خوب درمیآورد و در همین حال کاری میکند با ملکه به ستوه آمده، احساس همدلی کنیم.
۶ - هزارتوی پن (گییرمو دل تورو)
در اسپانیا عصر فرانکو، یک دختر کوچولو برای فرار از دست ناپدری نظامیو بدطینت خود به یک سرزمین عجیب در دل جنگل پناه میبرد. دل تورو، سرسریترین فانتزی را با خشن ترین شکل رئالیسم اجتماعی تلفیق میکند تا ثابت کند فاشیسم یک قصه پریان درباره قدرت و کابوسی از وحشت است.
۷ - شبان خوب (رابرت دنیرو)
فیلم به خوبی تنظیم شده رابرت دنیرو در این فکر است که آیا احساسات خودبینانه و حق به جانب پایه گذاران سیا، بهترین و آرمانی ترین تمایلات مردم آمریکا را از بین می برد یا خیر. یک سوال خوب، یک فیلم خوب، بسیار تاریک، با فیلمنامه و نقش آفرینیهای بسیار خوب و بسیار بسیار نگرانکننده.
۸ - خودروها (جان لستر، جو رنفت)
آخرین و یکی از بهترین انیمیشنهای رایانهای استودیو پیکسار. داستان یک ماشین مسابقه پرمدعا (با صدای اوون ویلسن) که به اجبار باید مدتی را در یک شهر کوچک و دورافتاده پر از شخصیتهای عجیب و غریب سر کند. جان لستر عملا یک انیمیشن رایانهای زیرکانه خلق کرده، باسلیقهترین کارتونی که تاکنون با مضمون ماشین ساخته شده است.
۹ - منطقه ۱۳ (پییر مورل)
در آیندهای نه چندان دور، فرانسه در محاصره انبوه خانههای سازمانی و جرم و جنایت مهاجران است. آنها حتی به این فکر میکنند که با منفجر کردن یک بمب هستهای آخرین راهحل مشکل خود را پیدا کنند. این بهانهای است برای پی یر مورل که با سکانسهای تعقیب و گریز که باظرافت اوج میگیرند و رویاروییهای خلاقانه، شکل جدیدی از یک فیلم اکشن خلق کند. هیچ تصویر رایانهای وجود ندارد و از سیمهای نامرئی نیز بسیار کم استفاده شده. تنها حرکتهای ماهرانه و هوشمندانه، دوربین است و تدوین خلاقانه. نتیجه کار، خلق فیلمی است که تمام رقبای آمریکایی در مقایسه با آن ناشیانه و ابلهانه به نظر میرسند.
۱۰ - نفرین گل طلایی (ژانگ ییمو)
ملکه (گنگ لی) با ناپسری خود بیش از حد مهربان است، امپراتور (چو یون فت) میکوشد ملکه را مسموم کند. هر چند این سورپرایز پرزرق و برق ژانگ ییمو بیشتر به یک فیلم رزمیشباهت دارد، اما یک ملودرام هذیانی است. یون فت و لی نشان میدهند چطور دو ستاره جذاب میتوانند خشن ترین نبرد با شمشیر را به نمایش بگذارند.
ارسال نظر