گروه کامپیوتر- روش‌های حفظ و توسعه نظام جامع مهندسی نرم‌افزار (فاز سوم نماتن) در جلسه‌ای با حضور محمودی دبیر شورای‌عالی انفورماتیک کشور، سرشار مدیر کل دولت الکترونیک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تنی چند از کارشناسان شورا و نمایندگان کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تشریح شد. محمد یوسفیان، نایب رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ضمن تشریح نظام مهندسی نرم‌افزار گفت: فاز اول طرح نظام مهندسی نرم‌افزار شامل نحوه انتخاب مشاور، تهیه درخواست برای ارائه پیشنهاد (RFP)، نظارت بر پروژه‌های نرم‌افزاری، ارائه پیشنهاد، ارزیابی پیشنهاد و پیمان‌نامه نرم‌افزاری است.

وی در مورد فاز دوم این طرح اظهار داشت: قالب و محتوای طرح‌های فنی که در چرخه حیات تولید یک پروژه نرم‌افزاری مورد نیاز است از جمله استاندارد توصیف متدولوژی، طرح مدیریت پروژه، طرح تضمین کیفیت، طرح مدیریت پیکربندی، طرح تصدیق و صحه‌گذاری، طرح آزمون نرم‌افزار، طرح انتقال و تحویل، طرح ضمانت و طرح نظارت از جمله طرح‌های فاز دوم نظام مهندسی نرم‌افزار است.

نایب رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان افزود: فاز سوم نماتن از نظر ساختاری و تشکیلاتی شامل محدوده، عناصر، اجزا، سازمان و روش‌های حفظ و توسعه نظام است که در کمیسیون نرم‌افزار مورد بررسی قرار گرفته و مستندات آن نیز پس از نهایی شدن توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، جهت اقدام به شورای‌عالی انفورماتیک کشور ارسال شده است.

در ادامه محمودی، دبیر شورای عالی انفورماتیک، مجموعه تهیه شده و سایر فرآیندهای پیشنهادی برای انجام فازهای بعدی جهت کامل شدن نظام مهندسی و استاندارد تولید نرم‌افزار را مورد تایید و حمایت قرار داد. وی همچنین برگزاری سمینارهایی در سطوح مختلف و جهت آشنایی کارفرمایان و پیمانکاران به عنوان جامعه هدف این نظام را پیشنهاد کرد.

مستندات فازهای اول و دوم نماتن طی بخشنامه‌‌هایی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال‌های ۸۳ و ۸۴ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.