به گزارش اتحادیه سلامت دارویی کشور ایرلند، بیشتر از ۵۰درصد بیماران، داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را منظم و به مقدار تجویز شده مصرف نمی‌کنند و به همین دلیل با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شوند. پژوهش‌های انجام شده توسط این اتحادیه نشان می‌دهد، هر ساله شمار زیادی از بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند کسانی هستند که به دلیل مصرف غیر اصولی دارو آسیب‌های جدی به بدن خود وارد کرده‌اند و زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها در خود به وجود آورده‌اند.

این اتحادیه در گزارش اخیر خود آورده است: مصرف غیر اصولی داروها سبب می‌شود علاوه بر تاثیر نگذاشتن دارو بر عضو

آسیب دیده و تاثیر نکردن آن برای درمان بیماری، آسیب‌های دیگری نیز به بدن وارد شود. سخنگوی این اتحادیه ضمن تاکید روی این نکته که هر دارو علاوه بر اثرات مثبت در درمان بیماری عوارض جانبی ناخوشایندی نیز دارد، گفت: پزشکان باید هنگام تجویز دارو برای بیماری‌های مختلف تعادل ریسک منافع دارو را در نظر بگیرند و اگر مزایای استفاده از دارو در یک بیماری خاص بیشتر از مضرات آن است، دارو را تجویز کنند. علاوه بر آن بیماران در نظر داشته باشند در صورتی دارو تاثیر مثبت دارد که به میزان تجویز شده توسط پزشک و در زمان‌های گفته شده توسط پزشک مصرف شود، در غیر این صورت باید منتظر عوارض ناخوشایند آنها بر بدن انسان بود. اتحادیه بهداشت دارویی ایرلند اضافه کرد، این اتحادیه هر ساله داروها را مورد بررسی قرار می‌دهد و تغییرات لازم را با توجه به تحولات علمی دنیا روی داروها ایجاد می‌کند. از طرفی تاریخ تولید و مدت کارآیی را بررسی می‌کند تا داروهای تاریخ گذشته مورد مصرف مردم قرار نگیرد. ولی مساله مهم افزایش آگاهی مردم در مورد مضرات استفاده غیر اصولی از داروها است.

سازمان بهداشت ایرلند و دست‌اندرکاران صنعت داروسازی این کشور پروژه‌ای مشترک را برای افزایش اطلاعات مردم در مورد داروها، مزایا و مضرات آن شروع کرده‌اند و امیدوارند که با کمک این روش بیمارانی که در اثر استفاده غیر اصولی از داروها روانه بیمارستان‌ها شده‌اند کاهش یابند. یکی از مسوولان اتحادیه در مورد این طرح می‌گوید: هم‌اکنون تمامی داروهای موجود در داروخانه‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد دارو هستند، ولی گاهی اصطلاحات پزشکی مورد استفاده در آنها برای مردم قابل درک نیست و همین مساله سبب بی‌انگیزگی آنها در مطالعه بروشورهای موجود در داروها است.