افزایش مصرف انرژی وکاهش باتری

کاربرانی که سیستم عامل مورد استفاده در نوت‌بوک‌های خود را به ویندوز ویستا ارتقا داده‌اند‌، با عارضه کاهش عمر باتری نوت‌بوک خود روبه‌رو هستند. این عارضه ناشی از انرژی مضاعف مورد نیاز برای بارگذاری ویستا توسط پردازشگر‌، کارت گرافیک و حافظه نوت‌بوک است. بر اساس اظهار نظر کارشناسان‌، استفاده از ویندوز ویستا در مقایسه با ویندوز XP نیازمند سخت‌افزارهای پیشرفته‌تری است.

سخنگوی شرکت Dell ضمن تایید این مطلب اظهار کرد که اگر ویستا را در حالت بهینه آن ( عدم بهره‌گیری از نمایش سه‌بعدی) استفاده کنیم‌، در مقایسه با هنگامی‌که سیستم عامل ویندوز XP بر روی نوت‌بوک قرار دارد‌، میزان عمر باتری نوت‌بوک تغییری نخواهد کرد.

سخنگوی مایکروسافت نیز این مطلب را تایید کرده است. با این وجود وی به این مساله نیز اشاره داشته که شرکت مایکروسافت به منظور کنترل و مدیریت انرژی مصرفی ویستا‌، قابلیت کاهش کیفیت نمایش گرافیکی را در این سیستم عامل قرار داده است.

مایکروسافت در وب سایت خود اذعان داشته که ویستا به کاربران نوت‌بوک‌ها اجازه می‌دهد که با کاهش روشنایی صفحه نوت‌بوک‌، کاهش صدا‌، کاهش اتصال به شبکه بی سیم و دیگر موارد بتوانند قدرت بیشتری را در باتری نوت‌بوک خود ذخیره سازند. همچنین ویستا حالتی برای صرفه‌جویی در انرژی مصرفی با عنوان Sleep دارد که به وضعیت Standby و Hibernate در نسخه‌های قبلی ویندوز شبیه است.

در این بین برخی کارشناسان ضمن پذیرش نیاز ویستا به سخت‌افزارهای پیشرفته‌تر‌، اعتقاد دارند که عوارض فوق کاملا طبیعی هستند و مدتی طول خواهد کشید تا مردم و متخصصین بتوانند خود را با ویستا هماهنگ سازند. از نگاه ایشان چنین مباحثی سابقا نیز با ظهور ویندوز ۹۸ به‌وجود آمده بود.