افزایش 16درصدی بازار جهانی مانیتورهای LCD
گروه کامپیوتر- فرقی نمی‌کند برای چه کاری و با چه هدفی، تنوع‌طلبی این روزها مثل یک بیماری واگیردار شیوع پیدا کرده است، تا آنجا که برای چگونه دیدن هم به دنبال گزینه‌های بیشتر و بهتری برای انتخاب هستیم.به این ترتیب است که هر روز به تعداد مدل‌ها و اندازه‌های مانیتورها و تلویزیون‌های موجود در بازار اضافه می‌شود.

این روند تا مدتی پیش رقابت جدی را در بازار مانیتورهای CRT و LCD به وجود آورده بود و حالا این رقابت طرفداران مانیتورهای LCD معمولی و مانیتورهای LCD بزرگ (widescreen) را درگیر کرده است.
تغییر سلیقه بازار و به وجود آمدن فضای رقابتی میان تولیدکنندگان، به بازار مانیتورها رونق قابل‌توجهی بخشیده تا آنجا که آمار و ارقام از پیش‌بینی‌های کارشناسانه پیشی گرفته‌اند.
آخرین گزارش Digitimes از بازار جهانی مانیتورهای LCD نشان می‌دهد بازار این محصولات با صادرات ۶/۳۴میلیون دستگاه مانیتور تا پایان فصل سوم به رشد فصلی ۳/۱۶درصدی و رشد سالانه ۹/۲۱درصدی رسیده است.
علاوه بر این، درآمد حاصل از صادرات جهانی مانیتورهای LCD با رشد فصلی 4/7درصد در فصل سوم به 4/9میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به سال گذشته 1/1درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که ادامه بی‌ثباتی قیمت این مانیتورها به ویژه در مدل‌ها و اندازه‌های پرفروش در فصل‌های اخیر، تولیدکنندگان و فروشندگان را به سمت تعیین قیمت‌های مشخص سوق داده است.
با این همه کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که رشد چشمگیر بازار مانیتورهای LCD به‌طور عمده در نتیجه افزایش میزان صادرات به بازار کشورهای در حال توسعه بوده است.تا آنجا که افزایش 9/69درصدی صادرات نمایشگرهای بزرگ به چین در نهایت به رشد فصلی 23درصدی در فصل سوم منتهی شد.
در مقابل اما بازار آمریکای شمالی در این فصل با تنها ۲درصد رشد فصلی به وضعیت نه چندان قابل قبولی رسید که در حقیقت به دنبال کاهش میزان صادرات رهبر بازار منطقه‌ای مانیتور یعنی شرکت Dell اتفاق افتاد.
با این همه اما آمار نشان می‌دهد میزان تقاضا در بازار مناطق اروپا، آفریقا و خاورمیانه (EMEA) به طرز قابل توجهی بازار مانیتورهای LCD را در این کشورها رونق داده است.
در این میان اندازه و البته میزان وضوح تصویر این مانیتورها تا حد زیادی تضمین‌کننده بازار آنها است.
در بازار آمریکای شمالی مانیتورهای 17 اینچ با وضوح تصویر SXGA، ا19 اینچ با وضوح تصویر SXGA و 15 اینچ با وضوح تصویر XGA پرطرفدارترین مانیتورهای LCD هستند.
در بازار EMEA اما مانیتورهای ۱۷ اینچ با وضوح تصویر SXGA با رشد فصلی ۲۷درصدی و سهم ۷/۵۲درصدی بازار و مانیتورهای ۱۹ اینچ با وضوح تصویر SXGA با رشد فصلی ۳۹درصد در میزان صادرات و سهم ۶/۳۲درصدی بازار، بیشتر از گذشته مورد استقبال کاربران این کشورها قرار گرفته‌اند.برندهای برتر بازار، اما بیشتر در اختیار شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی مانند Dell و HP است. با این حال شرکت‌های دیگر هم که تنها با تولید و فروش مانیتورهای خود به جایگاه خوبی در بازار این محصولات رسیده‌اند، گویا توانسته‌اند سهم خود را از این بازار تا حد چشمگیری افزایش دهند.