مدیرعامل شرکت پتروپارس از تهیه پیشنهادی با شرکت «او.ان.جی.سی» هند برای مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی فردوس و گلشن در خلیج فارس خبر داد. به گزارش شانا، دکتر غلامرضا منوچهری با بیان اینکه دو توافقنامه با شرکت‌های «او.ان.جی.سی و آی.او.یی.سی» هند داریم، افزود: در حال تهیه پیشنهادی با شرکت او.ان.جی.سی هند به منظور حضور در میدان‌های جدید کشف شده شرکت نفت و گاز پارس هستیم.

همچنین مدیرعامل شرکت پتروپارس، عنوان کرد: از اول سال آینده کار آزمایشی فازهای ۶، ۷ و ۸ میدان گازی پارس جنوبی آغاز می‌شود تا اوایل اردیبهشت اولین فاز آن به بهره‌برداری برسد و تکمیل هر ۳ فاز در پاییز سال آینده انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پتروپارس تصریح کرد: پس از عقد قرارداد ساخت جکت‌های فاز ۱۲ با شرکت ایزوایکو در هفته آینده که مدت قرارداد آنها ۱۲ماه است، حفاری چاه‌های این میدان به طور تقریبی از یک سال آینده آغاز خواهد شد.

منوچهری، افزود: مناقصه ریگ حفاری این فاز برگزار شده است و دو هفته آینده پاکت‌های فنی و مالی ریگ حفاری گشایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت ریگ حفاری در دنیا افزایش یافته است، گفت: این بخش، یکی از پرهزینه‌ترین و بحرانی‌ترین بخش‌های پروژه به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت پتروپارس، در مورد فروش گاز فاز ۱۲ پارس جنوبی خبر داد: این پروژه دارای بخش پایین دستی «ایران ال.ان.جی» است و شرکت ملی صادرات گاز روی آن کار می‌کند که مناقصه‌های آن در حال انجام است.

منوچهری، با بیان اینکه فروش ال.ان.جی جدا از ساخت پالایشگاه است، گفت: شرکت ملی صادرات گاز ایران قرارداد فروش ال.ان.جی و حمل را منعقد می‌کند و تعهد ایران به هند برای صادرات ال.ان.جی به میزان ۵میلیون تن، از این محل تامین خواهد شد.

وی افزود: پالایشگاه شیرین‌سازی گاز نیز در این فاز اجرا می‌شود، اما به عنوان یک فاکتور قابل جایگزین، برای دیگر پروژه‌ها مانند فاز ۱۱و ۱۳ و ۱۴ نیز قابل بهره‌برداری است و گاز فازهای یادشده زمانی که در بخش تغذیه طرح‌های ال.ان.جی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، وارد این واحد شده و با شیرین سازی به شبکه سراسری متصل شود.

منوچهری گفت: با انجام این اقدام، در صورتی که در زمستان به گاز نیاز پیدا کردیم، امکان استفاده از گاز واحد شیرین‌سازی در شبکه سراسری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پتروپارس، در مورد برگزاری مناقصه پالایشگاه این فاز گفت: هم‌اکنون در حال نهایی کردن لیست پیمانکاران متشکل از کنسرسیوم شرکت‌های داخلی و خارجی هستیم.

منوچهری افزود: پیش‌بینی شده است پالایشگاه به ۳بخش تقسیم شود که هزینه اجرای بخش‌های یاد شده، حدود یک‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار تخمین زده شده است.