پیمانکاران عمومی مخابرات در انجام پروژه‌ها منع قانونی ندارند

رییس کمیته مخابرات مجلس با بیان اینکه جلسه هماهنگی در خصوص رسیدگی به مشکلات میان پیمانکاران عمومی و شرکت ارتباطات سیار این هفته در کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس برگزار می‌شود، گفت: پیمانکاران در انجام پروژه‌های دیگر منع قانونی ندارند. رمضانعلی صادق‌زاده در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: جلسه هماهنگی در خصوص رسیدگی به مشکلات میان پیمانکاران عمومی و شرکت ارتباطات سیار در خصوص تاخیری که در اجرای پروژه انجام و شکایت‌های متعددی که صورت گرفته است با حکمیت کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس برگزار شده و از طرفین به منظور بیان مسائل و مشکلات خود دعوت به‌عمل می‌آید.

وی مشکلات این مساله را در چند دسته بیان کرد و گفت: یک دسته به خود شرکت مخابرات به دلیل فضای فرکانس و شفافیت باند فرکانسی که باید در اختیار GC‌ها قرار می‌داد تا آنها بتوانند تجهیزات خود را بر آن اساس طراحی و نصب کنند، بر می‌گردد.

صادق‌زاده ادامه داد: مشکل دیگر به نقاط طراحی شده که باید توسط BTS‌ها نصب می‌شد مربوط می‌شود که برخی از این نقاط تغییر پیدا کرده و مشکل دیگر به مساله تملک مکان‌هایی که باید در سایت‌ها نصب می‌شد، مربوط می‌شود که این تملک موضوعی تحمیلی بود.

رییس کمیته مخابرات در خصوص این پرسش که مشخص کردن ناظرهای استانی برای پیمانکاران در کار اختلال به‌وجود می‌آورد یا خیر نیز گفت: شرکت‌های مخابرات ناظر که برای تحویل‌گیری پروژه هستند به نمایندگی از کارفرما در استان‌ها مسوولیت این امر را به عهده دارند.

صادق‌زاده با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در مسیر کار پیمانکاران وجود دارد مختلف بودن سلیقه مخابرات استان‌ها است، گفت: باید مکانیزمی برای حل این مشکل اندیشیده شود. اما به هر جهت باید یک رویه واحد و زمان‌بندی مشخص در خصوص کاهش اعمال سلیقه‌های مختلف صورت گیرد تا از نظر زمانی تحویل پروژه‌ها با تاخیر مواجه نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۵۰درصد پروژه‌ها در زمان مجدد شرکت مخابرات تحویل داده شده و طبق آمار مستند ۶۰درصد کار پیش‌رفته، اما مخابرات معتقد است، ۲۰درصد کار انجام شده و این موضوع باعث به‌وجود آمدن مشکل شده است، راه‌حل آن را برگزاری جلسات حکمیت دانست و گفت: اختلاف عدد به دلیل این است که پیمانکاران کار را انجام دادند، اما در تست و تحویل‌گیری‌ها با تاخیر مواجه شده‌اند و از دیدگاه مخابرات به‌عنوان بهره‌بردار، هنوز از آنها بهره‌برداری نشده است.