مدیرعامل صندوق مهر رضا(ع)، از تاسیس دفاتر استانی و شهرستانی صندوق مهر امام رضا (ع) و ایجاد طرح کارآفرینی خبر داد و گفت: علاوه بر وام ازدواج و اشتغال، پرداخت وام مسکن از طریق این صندوق نیز از سال آینده آغاز می‌شود. به گزارش خبرگزای مهر، سید حسین شبیری، با اشاره به سیاست تمرکز‌زدایی وعدالت محوری دولت گفت: لازمه اجرای این سیاست‌ها توجه به مسائل استانی و شهرستانی است که به همین منظور اقدام به ایجاد دفاتر استانی و شهرستانی صندوق مهرامام رضا (ع) کرده‌ایم. به گفته وی، با توجه به دستورهای رییس‌جمهور و مصوبه‌های هیات دولت، تاسیس دفاتر استانی و شهرستانی صندوق در حال انجام است، به نحوی که تاکنون ۹۰‌درصد این دفاتر اعلام موجودیت کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع)، اضافه کرد: تاکنون ۷۰‌درصد دفاتر شهرستانی با تامین مکان‌هایی در آنها مستقرشده و ۲۰‌درصد آنها نتوانستند مکان‌هایی مستقل برای خود تامین کنند، بنابراین از دفاتر جانبی اداره‌ها استفاده کرده و باقی دفاتر که در مناطق دور افتاده هستند، هنوز مکانی رابرای خود تامین نکرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به تاسیس ۳۴۰ دفتر شهرستانی صندوق مهر امام رضا (ع)، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ مرکز شهرستانی پاسخگوی مردم هستند، اما ۴۰ دفتر هنوز موفق به ارائه خدمات به مردم نشده‌اند و از طریق دفاتر استانی اقدام به ارائه خدمات به مردم می‌کنند. شبیری از تاسیس ۳۱ دفترنمایندگی کاملا مستقل در مراکز استان‌ها که نیازهای خود را مرتفع می‌سازند خبر داد.

وی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران و دستور رییس‌جمهور، هزینه ای برای تاسیس این دفاتر درخواست نشده و از امکانات موجود شهرستان‌ها استفاده شده است.

شبیری در بیان تفاوت طرح کارآفرینی با طرح بنگاه‌های اقتصادی زود بازده گفت: پایین ترین بخش اشتغال از نظر سرمایه را صندوق پوشش می‌دهد، سقف اعتبارات آن ۳۰میلیون تومان است و در سطح خرد کار می‌کند. وی میزان اعتبار منظور شده برای روستاهای کشور در سال‌جاری را ۱۰۰‌میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: بخش خدمات و کشاورزی روستایی اعتبارات ویژه‌ای را دریافت می‌کنند. مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع)، با بیان این که طی شش ماه فعالیت صندوق حدود ۱۷‌هزار و ۲۰۸ فقره وام پرداخت شده که ۲۵‌هزار شغل را ایجاد خواهد کرد، افزود: میزان اعتبار پرداخت شده صندوق برای ایجاد اشتغال طی این مدت ۷۰‌میلیارد تومان است. وی گفت: طی همین مدت ۲۶۴‌هزار و ۶۸۲ نفر برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۰۵‌هزار و ۸۵۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت وام معرفی شده اند و تاکنون نیز ۲۰۰‌میلیارد تومان وام ازدواج توسط صندوق پرداخت شده است.

شبیری اضافه کرد: سقف وام ازدواج دو‌میلیون تومان است، که باتوجه به مشکلات اداری و برخی مشکلات صندوق با بانک‌ها، ۱۵ تا ۲۰‌درصد متقاضیان وام ازدواج را دریافت کرده‌اند. وی ادامه داد: بودجه امسال صندوق برای وام ازدواج ۳۲۰‌میلیارد تومان و در بخش اشتغال ۲۰۰‌میلیارد تومان بود.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع)، از طرح هماهنگی بانک‌ها با صندوق برای جذب سپرده‌های قرض‌الحسنه خبرداد و افزود: پس از اعلام این طرح ۲۶۰‌میلیون تومان در بانک ملی حساب قرض‌الحسنه افتتاح شد.

وی گفت: صندوق هنوز در بخش مسکن کار خاصی را انجام نداده و در صورت تصویب برنامه‌ها از سال ۸۶ برنامه‌های بخش مسکن آغاز خواهد شد. شبیری گفت: برخی ادارات و سازمان‌های حمایتی و اجرایی، قدرت کارآفرینی، تهیه طرح و راهنمای شغلی دارند که صندوق با آنها قراردادهایی را منعقد کرده که از جمله آنها پرداخت ۱۰‌میلیارد تومان وام به بنیاد شهید، ۵‌میلیارد تومان به سازمان زندان‌ها، ۵‌میلیارد تومان به بسیج سازندگی و ۳۰‌میلیارد تومان دانشگاه علمی‌و کاربردی است.

وی ادامه داد: ۳۰‌میلیارد تومان به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ۱۰میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان، ۵‌میلیارد تومان به سازمان تربیت بدنی، ۵‌میلیارد تومان به سازمان ایرانگردی و جهانگردی، ۵‌میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش، ۳۰‌میلیارد تومان به دانشگاه آزاد و ۱۰‌میلیارد تومان نیز به سازمان دامپزشکی پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع)، با بیان این که در مجموع امسال ۲۶‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان برای این طرح‌ها در نظر گرفته‌ایم، افزود:۵‌میلیارد تومان به سازمان بهزیستی در همین قالب پرداخت کرده‌ایم که ۵‌میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت خواهیم کرد و همین میزان نیز به کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شده و خواهد شد.

وی حداکثر زمان برای پرداخت وام ازدواج را دو ماه و وام اشتغال را یک ماه اعلام کرد و گفت: باتوجه به این که تاسیس صندوق مهر رضا (ع) در اواسط سال‌جاری صورت گرفت، ردیف بودجه‌ای در قانون بودجه امسال اختصاص نیافت ولی ‌درصدد اختصاص اعتبار برای این صندوق در بودجه ۸۶ هستیم.