سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان، از کشف تخلفات گسترده چند دهیاری در روستاهای این منطقه خبر داد. روابط عمومی دادگستری هرمزگان، محسن دلاوری، تصریح کرد: پیرو مراجعات مکرر شهروندان و اعلام چندین مورد تخلف در برخی از دهیاری‌های حاجی‌آباد، با همراهی مسوولان فرمانداری از چند روستا بازدید به عمل آمد که با تحقیقات گسترده موارد متعدد اختلاس محرز شد.

این مقام قضایی درباره شیوه اقدام متخلفان گفت: این دهیاران با سندسازی برای هزینه‌هایی که واقعا صورت نگرفته، سند هزینه تهیه و بودجه آن را دریافت می‌کردند. از جمله برای ساخت راه روستایی و نیز زمین ورزشی مبالغ زیادی اخذ، اما توسط دهیاران متخلف تصاحب شده است.

دلاوری، با اشاره به گستردگی این تخلفات در روستاهای حاجی‌آباد گفت: تاکنون ۱۹ دهیاری متخلف شناسایی و بر اساس برآورد اولیه میزان اختلاس صورت گرفته توسط آنها دو تا ۳میلیارد‌ریال است.

وی افزود: دهیاران خاطی تاکنون فقط ۱۰‌میلیون تومان از وجوه اختلاس شده را به بیت‌المال باز گردانده‌اند.

سرپرست دادسرای حاجی‌آباد، سوءاستفاده از توجه دولت به توسعه روستاها و نبود نظارت کافی را از عوامل بروز این تخلفات ذکر کرد و گفت: اگر مسوولان اجرایی به وظایف نظارتی خود عمل نکنند سرمایه‌های کشور در روستاها توسط افراد سودجو به تاراج می‌رود، زیرا حتی نظارت رسانه‌ها که گاهی اوقات به کشف تخلف کمک می‌کند هم در روستاها وجود ندارد.

دهیاری‌ها از جمله زیر مجموعه‌های بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها هستند که با سیاست‌های عدم تمرکز دولت و اعطای بخشی از وظایف حاکمیت به استانداری‌ها دارای وظایف و اختیارات بیشتری شده‌اند.