تحقیقات جدید نشان می‌دهد نسبت ایمیل‌های تبلیغاتی یا هرزنامه‌ها (Spam) به بالاترین رکورد خود در سال‌های اخیر رسیده‌است. شرکت تحقیقات اینترنتی «پستینی» (pistini) در «سن کارلوس» واقع در کالیفرنیا اعلام کرد، میزان ارسال هرزنامه‌ها در اینترنت تنها از ماه سپتامبر تا ماه نوامبر سال‌جاری ۵۹درصد رشد داشته و هم‌اکنون ۹۱درصد از تمامی ایمیل‌های ارسال شده در اینترنت از نوع هرزنامه هستند. آمار جمع‌آوری شده توسط این شرکت همچنین نشان می‌دهد، شیوع هرزنامه‌ها در یک سال گذشته ۱۲۰درصد رشد داشته و از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده‌اند. به طوری که نرم‌افزارهای فیلترکننده هرزنامه‌ها هم‌اکنون در تشخیص هرزنامه‌ها از ایمیل‌های عادی، دچار مشکل شده‌اند. هم‌اکنون هزاران رایانه در سرتاسر جهان به کدهای مخرب هکرها آلوده شده و به ماشین‌های ارسال انبوه هرزنامه تبدیل شده‌اند که معمولا از این رایانه‌ها به نام رایانه‌های «زامبی شده» و یا «بات‌نت» یاد می‌شود.

رایانه‌های آلوده بدون اطلاع کاربران آنها، توسط ارسال‌کنندگان هرزنامه‌ها برای ارسال انبوه ایمیل‌های تبلیغی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موسسه تحقیقاتی «فریس ریسرچ» در سانفرانسیسکو نیز در گزارشی جدید اعلام کرده است که ایمیل‌های تبلیغاتی در سال گذشته ۵۱/۱میلیارد دلار (۳۹میلیارد یورو) به اقتصاد جهانی لطمه زده‌اند.

کشور آمریکا همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده هرزنامه در جهان است، به طوری که ۲۱/۶درصد از این ایمیل‌های تبلیغاتی از آمریکا ارسال می‌شوند. پس از آمریکا کشور چین ۱۳/۴درصد از هرزنامه‌ها را در اینترنت منتشر می‌کند و سومین کشور تولیدکننده هرزنامه نیز کشور فرانسه با سهم ۶/۳درصدی است.