افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه قاچاق را تقویت کرد

گروه کامپیوتر - افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در اوایل سال جاری و عدم تغییر آن علاوه بر متضرر شدن مصرف‌کنندگان این کالا در کشور موجب تقویت مبادی قاچاق شد. رمضان‌علی صادق‌زاده، رییس کمیته مخابرات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب گفت: افزایش تعرفه موجب افزایش قاچاق شده است و دولت برای کنترل قاچاق این کالا اخیرا اقدام به ثبت سریال گوشی‌ها کرده است تا از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کند.

وی افزود: این در حالی است که ثبت سریال گوشی‌ها کار پیچیده‌ای است و راهکار مناسبی در این خصوص به شمار نمی‌آید.

صادق‌زاده معتقد است: تصمیم‌های غیر کارشناسی و عدم تحقق وعده‌ها از مسائلی است که باید از سوی دولت مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی راهکار رفع معضل قاچاق گوشی‌ها را افزایش تدریجی تعرفه‌ها عنوان کرد و افزود: دولت می‌تواند تا زمانی که تولید داخلی گوشی ندارد برای جلوگیری از قاچاق اقدام به افزایش تدریجی تعرفه‌ها کند تا فرصتی نیز از این طریق برای تولید داخلی فراهم شود که البته در مورد تولید، اکثر کارشناسان معتقدند توانایی چنین کاری در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به قرارداد تولید ۶میلیون گوشی تلفن‌همراه، گفت: تنها سه ماه زمان تا پایان سال باقی مانده تا ۶میلیون گوشی موبایل تولید شود اما حتی یک گوشی تاکنون تولید نشده است.

وی همچنین گفت: باتوجه به اینکه میزان مصرف گوشی موبایل تا پایان سال‌جاری در کشور ۱۰میلیون برآورد شده است با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومانی گوشی موبایل می‌توان میزان آسیب وارد شده به مصرف‌کنندگان را محاسبه کرد.

وی در پایان با اشاره به قانع نشدن نمایندگان مجلس از سوی وزیر ارتباطات گفت: محمد سلیمانی نتوانست پاسخ مناسبی به سوالات نمایندگان مجلس درخصوص ابهامات موجود در این وزارتخانه بدهد و سپس برای ایجاد تغییر در فضای به وجود آمده اقدام به ارائه گزارش عملکرد کرد.

صادق‌زاده نحوه عملکرد روابط عمومی این وزارتخانه را بسیار پایین ارزیابی کرد و گفت: وزیر ارتباطات به جای دعوت خبرنگاران می‌توانست گزارش عملکرد را برای آنها ارسال کند در حالی که وی اقدام به دعوت خبرنگاران به نشست مطبوعاتی و سپس عدم پاسخگویی به سوال آنها کرده بود.