نمایش قدرت حزب‌ا... لبنان

گروه بین الملل- صدهاهزار تظاهرکننده حامی حزب‌الله دیروز از سراسر لبنان به بیروت آمدند تا دولت فواد سینیوره را برای استعفا تحت فشار گذارند. خبرگزاری‌ها گزارش دادند که تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم لبنان و عکس‌هایی از سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... به سمت میدان ریاض الصلح حرکت کردند در حالی که ۲۰هزار تن از ارتش لبنان برای کنترل تظاهرات و درگیر نشدن حامیان حزب‌ا... و طرفداران دولت سینیوره، از صبح روز گذشته در بیروت در حالت آماده‌باش بودند.

نیروهای مسلح حزب‌ا... حائل میان تظاهرکنندگان نیروهای ارتش بودند تا تظاهراتی که به دعوت نصرا... و حمایت گروه‌های دیگر تشکیل شده بود در کمال آرامش به پایان برسد. روز پنج‌شنبه دبیرکل حزب‌ا... از حامیان خود خواست تا این تظاهرات در کمال آرامش انجام شود. تظاهرکنندگان فریاد می‌کشیدند: «ما دولت آزاد می‌خواهیم»، «ما دولت پاک می‌خواهیم» و «سینیوره، استعفا».مدارس لبنان در روز جمعه که یک روز غیرتعطیل در آن کشور است، تعطیل شده بود و برخی نیز تنها تا ظهر دیروز باز بودند. مغازه‌های شهر بیروت نیز به خاطر مسائل امنیتی تعطیل شده بودند.

حزب ا... لبنان، سینیوره را تحت فرمان غرب می‌داند.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌ا... با ظاهر شدن در تلویزیون گفت: «این مشخص است که ما با قیومت آمریکا مبارزه می‌کنیم و تا پایان این هدف به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

او خطاب به سینیوره گفت: «ما به تو اجازه نخواهیم داد، که لبنان را بفروشی. ما از مردم و قانون اساسی لبنان دفاع می‌کنیم».

از سوی دیگر سعید حریری رهبر ضدسوری مجلس لبنان، روز پنج‌شنبه از طرفدارانش خواست که بگذارند تظاهرات مخالفان دولت در آرامش انجام شود.

وی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: «ما فردا نشان خواهیم داد که تا چه حد دارای ظرفیت تساهل و تسامح هستیم.»

در حالی‌که پس از ترور وزیر صنایع لبنان، نیروهای طرفدار دولت اقدام به برگزاری تظاهرات در هفته گذشته کردند، تظاهرات حزب‌ا... لبنان یکی از بزرگترین اجتماعات تاریخ لبنان عنوان شده است.