وقوع ۳۰هزار زلزله در ۱۰۰ سال گذشته

به گزارش ایسنا عباس جزایری، رییس پیشین ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشورمان ادامه داد: طی ۱۰۳ سال گذشته، وقوع ۳۰‌هزار زلزله در ایران ثبت شده که ۱۶ مورد از این تعداد، بسیار مخرب و ویرانگر بوده‌اند. باقری با بیان این که سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ زمین لرزه با مقیاس ۳ تا ۶/۴ ریشتر در کشور ثبت می‌شود، افزود: طی سال‌های گذشته توان مقابله با حوادث، پیشگیری و نیز بازسازی بسیار رشد داشته است. برای مثال ۴۰‌هزار واحد مسکونی پس از ویرانگری‌های زلزله لرستان، آماده تحویل شده و همچنین اقدامات قابل توجهی در شهرستان بم و زرند در راستای بازسازی پس از زلزله صورت گرفته که امیدواریم در زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسند. جزایری در ادامه، تقویت توان علمی، فنی و ‌تجهیزاتی، مدیریت درست سوانح، ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی، اعمال سیاست‌های تشویقی، ایمن‌سازی محیط‌های شهری و روستایی و نیز آمایش سرزمین را از برنامه‌های پیگیری شده زمان مسوولیت خود عنوان کرد و گفت: تلاش برای احیای بافت‌های فرسوده در جهت مقاوم‌سازی، توسعه و تجهیز پایگاه‌های لرزه‌نگاری، خود امدادی در حوادث و پیگیری طرح‌های آموزشی از جمله دیگر برنامه‌های ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور تا کنون بوده است. وی در عین حال بهینه‌سازی صنعت بیمه را برای یاری به مسوولان و مردم در جریان حوادث بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴۴‌هزار نفر در زمینه مقابله با حوادث طبیعی (امداد و نجات) فعال هستند. جزایری، بودجه فعلی ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه را ۸۰۰‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بیش از ۱۱۵۰ فقره زلزله، ۹۰۰ مورد سیل، ۷۰۰ مورد حوادث و سایر بلایا در طی سال‌های مسوولیت من اتفاق افتاده است. میزان خسارات حوادث غیرمترقبه یک دهه گذشته ۲۶هزار میلیارد ریال

رییس پیشین ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور، میزان خسارات حوادث غیرمترقبه کشور در یک دهه گذشته را ۲۶‌هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: تا امروز ۱۳‌هزار و ۶۰۰میلیون ریال این خسارات ، جبران شده است. جزایری ایجاد واحدهای درسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مدیریت سوانح، در دانشگاه جامع علمی کاربردی را از دیگر اقدامات این ستاد عنوان کرد. وی همچنین به تلاش برای ایجاد صندوق کمک به سوانح طبیعی که به تصویب اکو رسیده است، اشاره کرد و گفت: این صندوق به‌زودی توسط کشورهای عضو ایجاد می‌شود.

کشف مقادیری کالای قاچاق در راستای طرح نصر ۱۰

پلیس کرمان در راستای اجرای طرح نصر (۱۰) بیش از ۲هزار کیلو برنج قاچاق در محور «زاهدان - جیرفت» از یک دستگاه اتوبوس کشف کرد. به گزارش پلیس، پلیس کرمان در راستای مبارزه با قاچاق کالا در شهرستان‌های تابعه طرح نصر (۱۰) را اجرا کرد.ماموران در این زمینه به کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی از جمله محور «زاهدان-جیرفت» پرداختند.پلیس حین کنترل خودروها به یکدستگاه اتوبوس مشکوک و از آن بازرسی کرد.در بازرسی از اتوبوس مورد نظر ۲هزار و ۴۰کیلوگرم برنج پاکستانی کشف و ضبط شد.

توقیف ۶ دستگاه خودرو حامل کالای قاچاق در کهنوج

ماموران انتظامی شهرستان «کهنوج» فارس در بازرسی از ۶دستگاه خودرو بیش از ۴هزار و ۴۰۰کیلو برنج و ۵هزار عدد آبمیوه قاچاق کشف کردند. به گزارش پلیس، ماموران انتظامی شهرستان «کهنوج» در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا، حین کنترل خودروهای عبوری در محور «کهنوج-جیرفت» ۶دستگاه خودرو را جهت بازرسی متوقف کردند.این گزارش حاکی است، ماموران پلیس در بازرسی از خودروهای مذکور جمعا ۴هزار و ۴۱۹کیلوگرم برنج، ۵هزار و ۲۶۵عدد آبمیوه، ۳۳۷جفت کفش، ۲۵۰عدد لامپ، ۱۴۴پاکت چای خارجی و ۳۴ثوب انواع البسه قاچاق را کشف و ضبط کردند.

بازداشت «عباس قورقور» به خاطر گروگانگیری

فردی که در شهرستان «میناب» استان هرمزگان شخصی را ربوده و گروگان گرفته بود، به دام پلیس افتاد. به گزارش پلیس، ماموران انتظامی پاسگاه «سندرک» شهرستان «میناب» استان هرمزگان در پی اطلاع از گروگانگیری فردی سریعا پرونده را در دستور کار قرار داده و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.به دنبال این خبر، پلیس پس از انجام یک سری تحقیقات گسترده سرنخ‌هایی را در این رابطه به‌دست آورد و مخفیگاه گروگانگیران را شناسایی کرد.ماموران با هماهنگی مقام قضایی به محل گروگانگیری رفته و با غافلگیر کردن گروگانگیران موفق به دستگیری یکی از آنها معروف به «عباس قور‌قور» و آزادی گروگان شدند.همچنین ماموران در بازرسی از مخفیگاه گروگانگیران ۴۰۵گرم مواد مخدر کشف کردند.تحقیقات پلیسی از متهم در خصوص علت و انگیزه گروگانگیری و شناسایی همدستانش در دست انجام می‌باشد.

سارق کیف‌قاپ با هوشیاری پلیس به‌دام افتاد

فردی که کیف حاوی ۵‌میلیون تومان وجه نقد را در اصفهان به سرقت برده بود، با هوشیاری ماموران به دام افتاد. به گزارش پلیس، پنج‌شنبه گذشته مردی با مراجعه به ماموران آگاهی شهرستان اصفهان از سرقت کیف دستی خود خبر داد.ماموران بلافاصله پرونده را در دستور کار خود قرار داده و طی تحقیقات و بازجویی از شاکی سرنخ‌هایی را از سارق به‌دست آوردند.در ادامه تحقیقات پلیسی و انجام چهره نگاری، دزد سابقه‌دار شناسایی شد.پلیس با هماهنگی مقام قضایی مخفیگاه فرد مورد نظر را شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه وی را دستگیر کرد.متهم در بازجویی‌های پلیسی منکر هر گونه جرمی شد ولی سرانجام پس از مواجهه با ادله قانونی پلیس لب به سخن گشود و به سرقت کیف دستی اعتراف کرد.طی اظهارات متهم، کیف دستی مسروقه که حاوی ۵‌میلیون تومان وجه نقد بود کشف و به مالباخته بازگردانده شد.

درگیری در بم قتل یک نفر را به‌‌دنبال داشت

درگیری و نزاع بین دو نفر در شهرستان «بم» استان کرمان منجر به قتل یکی از آنها شد. به گزارش پلیس، ماموران انتظامی پاسگاه مرکزی «رستم‌آباد» شهرستان بم از توابع استان کرمان در پی کسب خبری مبنی بر یک مورد نزاع و درگیری و قتل مردی، سریعا پرونده را در دستور کار خود قرار دادند.ماموران پاسگاه «رستم‌آباد» با همکاری نیروی پاسگاه «پیشترود» تحقیقات خود را در این خصوص آغاز و طی انجام یکسری کارهای اطلاعاتی و بازجویی از شاهدان حادثه جوانی را در این زمینه شناسایی کردند.ماموران پس از شناسایی منزل متهم در روستای «اسدآباد» با هماهنگی مقام قضایی سریعا به محل اعزام و طی یک عملیات غافلگیرانه وی را دستگیر کردند.