بازار کامپیوتر به استقبال تعطیلات می‌رود

گروه کامپیوتر- روزها که می‌گذرند فاصله ما با سال نو میلادی کمتر و کمتر می‌شود. استقبال از سال نو و تعطیلات آن این روزها بیش از هر چیز بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است تا جایی که این استقبال در بازار کامپیوتر با شروع فصل سوم رقم خورد. فصل گذشته با فروش ۹/۵۹میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی در سرتاسر دنیا، بازار این محصولات به رشد بیش از ۵/۹درصدی در مقایسه با سال گذشته رسید. در این میان نوت‌بوک‌ها با افزایش ۲۴درصدی و کامپیوتر‌های رومیزی با رشد ۷/۲درصدی فروش خود به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین میزان فروش بازار کامپیوتر را در این فصل به خودشان اختصاص دادند. در این میان اما شرکت HP با فاصله کمی در میزان فروش خود توانست از برترین برند بازار کامپیوتر در چند فصل اخیر جلو بیفتد. براساس آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Isuppli، میزان صادرات HP در فصل سوم ۸۷/۹میلیون دستگاه بوده در حالی که این رقم برای Dell به ۷۸/۹میلیون دستگاه رسیده است. این میزان صادرات برای HP کافی بود تا بتواند سهم خود را از این بازار به ۵/۱۶درصد در برابر ۳/۱۶ شرکت Dell، برساند.

کارشناسان معتقدند این تفاوت میان HP و Dell در واقع به میزان صادرات محصولات آنها در فاصله فصل دوم سوم بر می‌گردد.

«ویکنز» یکی از تحلیلگران Isuppli در این مورد می‌گوید: «در حالی که HP به رشد قابل توجهی در میزان فروش خود در این فصل رسید، Dell با کاهش فصل فروش محصولاتش مواجه شد. در حقیقت باید بگوییم اخبار مثبت پیرامون HP ناشی از مشکلات Dell در بازار کامپیوتر به خصوص در بازار ایالات متحده است.

در برابر HP نه تنها خود را در این مشکلات درگیر نکرده، بلکه سعی کرد به حضور قوی‌تری در مناطق و کشورهای دیگر دست پیدا کند».

به این ترتیب Lenovo هم با صادرات ۴۷/۴میلیون دستگاه در این فصل و رسیدن به رشد بیش از ۴/۱۰درصدی نسبت به فصل سوم سال گذشته، جایگاه سوم را در جدول پنج برند برتر بازار کامپیوتر به خودش اختصاص داد. بعد از شرکت چینی Lenove، Acer و Toshiba هم در جایگاه‌های بعدی این جدول قرار گرفتند.

Acer و Toshiba به ترتیب با صادرات ۲/۳ و ۵/۲میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی توانستند این جایگاه‌ها را در اختیار بگیرند.

فصل خوب تعطیلات در نهایت کارشناسان با امید به ادامه این روند روبه رشد، معتقدند تعطیلات امسال به دنبال تقاضای چشمگیر کاربران در سرتاسر دنیا فصل خوبی برای بازار کامپیوتر خواهد بود. در حقیقت آنها اعلام کرده‌اند کاهش ناگهانی قیمت و به وجود آمدن فضای رقابتی در میان تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی می‌تواند همان عاملی باشد که فروش آنها را در فصل تعطیلات دگرگون می‌کند.

این در حالی است که بعضی از کارشناسان دیگر معتقدند با وجود افزایش میزان فروش کامپیوترهای شخصی در تعطیلات امسال نسبت به سال گذشته، بازار کامپیوتر نباید در انتظار رشد قابل توجهی(به اندازه تعطیلات سال ۲۰۰۵) باشد. در برابر اما گویا بخت با تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی و دیجیتالی دیگر بیشتر از گذشته همراه است و این موضوع شاید به توجه بیشتر کاربران به محصولات دیگر در تعطیلات بر می‌گردد.

در حقیقت فروش بازار در روزهای بعد از روز شکرگزاری(Tanksgining) نشان‌دهنده تمایل بیشتر کاربران به خرید محصولات متنوع به‌خصوص ابزارهای دیجیتال شخصی مانند لپ‌تاپ و گوشی موبایل است.