یکی از منابع بلندپایه صنعتی چین اعلام کرد که گروه ساینوپک چین در حال نزدیک شدن به یکی از بزرگ‌ترین قرارداد‌های خارجی‌اش برای توسعه ذخایر عظیم میدان یادآوران است. این مقام آگاه چینی از روند مذاکرات دو کشور در خصوص این میدان به رویتر گفت: دو طرف در خصوص برنامه‌های فنی توسعه توافق کرده‌اند و در خصوص میزان ذخایر میدان نیز به اجماع رسیده‌اند. این مقام چینی ادامه داد: شرکت‌ ساینوپک چین و شرکت ملی نفت ایران هر یک در حدود ۵۰درصد از سهم پروژه را که ذخیره آن در حدود سه‌میلیارد بشکه تخمین زده شده است، در اختیار خواهند داشت.

این مقام چینی حاضر در پکن با بیان این که برخی از جزئیات کوچک و نهایی پروژه باقی مانده است، تاکید کرد که طرف چینی اطمینان دارد که این مسائل حل خواهد شد. وی با این حال از بیان زمان امضای قرارداد امتناع کرد.

انتظار می‌رود میدان یادآوران که در جنوب غربی ایران قرار دارد، روزانه در حدود ۳۰۰هزار بشکه نفت تولید کند و این میزان در حدود مقدار نفتی خواهد بود که ایران روزانه به چین صادر می‌کند. ایران پس از عربستان و آنگولا، سومین تامین‌کننده نفت خام چین است.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته اعلام کرده بود که مفاد قرارداد با ایران نهایی شده و قرارداد آماده امضا است.

وی افزود: از بابت این که دو طرف به امضای قرارداد نهایی نزدیک می‌شوند تعجبی وجود ندارد، زیرا دو کشور از حدود سه سال پیش در این زمینه مشغول مذاکره هستند.

براساس این گزارش، قرارداد یادآوران در صورتی که نهایی شود یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی ساینوپک چین در زمینه انرژی خواهد بود.

این مقام ارشد چینی همچنین گزارش‌های موجود در خصوص این که احتمال دارد شرکت رویال داچ شل به عنوان شریک فنی ساینوپک بخشی از سهام پروژه را در اختیار بگیرد، تایید کرد.

امضای قرارداد صادرات ال.ان.جی ایران به چین که قرار بود در روز سه‌شنبه - هفتم آذر - از سوی دوطرف انجام شود، به دلیل توافق نرسیدن طرفین در قیمت، به تعویق افتاد.

به گزارش ایسنا، رویتر پیش‌تر در گزارشی با اشاره به نزدیک‌شدن ایران و چین به اجرایی شدن قرارداد توسعه میدان یادآوران اعلام کرده بود که شرکت رویال‌ داچ شل احتمالا بخشی از سهام میدان نفتی ایران را در اختیار خواهد گرفت. این سخنگو تصریح کرد: می‌توانیم تایید کنیم که براساس توافق با ساینوپک، شرکت شل از گزینه در اختیار گرفتن بخشی از سهام میدان و مشارکت در پروژه برخوردار است. شرکت ساینوپک چین در توافقی که در اکتبر ۲۰۰۴ با ایران به امضا رساند، مسوولیت توسعه میدان نفتی یادآوران را بر عهده گرفت.

بر اساس تفاهمنامه اولیه‌ای که به امضای ساینوپک چین رسیده است، چین مبلغی حدود ۱۰۰میلیارد دلار را در یک محدوده ۲۵ساله برای خرید گاز و نفت از ایران و سهم ۵۱درصدی در میدان یادآوران خواهد پرداخت.