به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، با توجه به تجربه میدان آزادگان و برای جلوگیری از عدم تکرار همان مشکلات، به شرکت ساینوپک اعلام شده است که باید مسوولیت مین‌روبی میدان یادآوران را بپذیرد. مهدی بازارگان، مدیرعامل متن، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عملیات مین‌روبی یادآوران هنوز آغاز نشده است، اظهار کرد: اقدامات اولیه و برنامه‌ریزی‌های لازم درباره مین‌روبی میدان انجام شده و در نظر داریم هر چه سریع‌تر این عملیات را آغاز کنیم. وی افزود: در هر مرحله‌ای که قرارداد با طرف خارجی امضا شود، در همان زمان مسوولیت مین‌روبی به او منتقل می‌شود، در این راستا مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت در حال انجام مذاکرات قراردادی است.

بازارگان در خصوص قیمت پیشنهادی ساینوپک برای توسعه میدان یادآوران، با بیان اینکه هنوز پیشنهادهای مالی مذاکره نشده است، خاطرنشان کرد: مسائل قراردادی بایستی کاملا تعیین و قطعی شود تا پس از آن نوبت به مسائل اقتصادی طرح فرا رسد.

بازارگان، با بیان اینکه در مسائل فنی توسعه میدان یادآوران اختلاف نظر جدی بین ایران و چین وجود ندارد، گفت: شرکت مهندسی و توسعه نفت، مسائل فنی را با ساینوپک نهایی کرده است.

چین و ایران در اکتبر ۲۰۰۴ تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن ساینوپک به توسعه یادآوران خواهد پرداخت. همچنین ایران سالانه ۱۰میلیون تن ال.ان.جی به مدت ۲۵سال و با هزینه ۱۰۰میلیارد دلار به چین می‌فروشد.

میدان نفتی یادآوران در جنوب ایران، با بیش از ۱۷میلیارد بشکه نفت خام درجا و بیش از ۳میلیارد بشکه نفت خام قابل برداشت، از بزرگ‌ترین میدان‌های توسعه نیافته دنیا به شمار می‌رود که برای تولید روزانه ۳۰۰هزار بشکه نفت خام در دو فاز تولیدی از این میدان برنامه‌ریزی شده است. حجم ذخایر تثبیت‌شده شده این میدان ۳۰میلیارد بشکه برآورد می‌شود.