هند خرید LNG  از قطر را افزایش داد

کره جنوبی قرارداد خرید ۱ /۲ میلیون تن گاز LNG از قطر را امضا کرد دنیای اقتصاد- در شرایطی که مردان نفتی کشورمان سرگرم چانه‌زنی در زمینه قیمت LNG صادراتی به هند هستند، منابع خبری از افزایش صادرات LNG قطر به هند از سالانه ۵میلیون تن به ۵/۷میلیون تن خبر دادند. در همین حال گزارش‌ها حاکی است، کره‌جنوبی نیز به جمع مشتریان LNG قطر پیوسته و طی قراردادی خرید سالانه ۱/۲میلیون تن گاز از آن کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

براین اساس نیز مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درخصوص قرارداد LNG با هند و نتایج آن پس از مذاکره‌های وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: در مورد قمیت جدید LNG در حال مذاکره هستیم که در این شیوه پایه نفتی لحاظ خواهد شد، اما سقفی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، در ادامه افزود: براساس اعلام دولت هند، از لحاظ دولتی نمی‌توانند برای قیمت LNG مذاکره کنند و ما باید با بخش‌خصوصی این کشور گفت‌وگو کنیم تا ۵میلیون تن LNG را بخش‌خصوصی خریداری کند. نصرت‌ا.... سیفی در ادامه از نهایی شدن قرارداد خط لوله صلح طی یک ماه آینده خبر داد و افزود: نتایج مشاوره به منظور تعیین قیمت در مرحله اول نهایی شده و آن را به طرف پاکستان و هند ارائه کرده و منتظر نتایج بررسی و مطالعه نظرات آنها هستیم.

سیفی، تصریح کرد: از نظر ما در بخش کارشناسی کار تمام شده بوده و از این پس قرارداد صلح در سطوح بالاتر یعنی وزرای سه کشور دنبال خواهد شد.

افزایش عرضه ال.‌ان.‌جی قطر به هند

این در حالی است که وزیر نفت قطر روز جمعه اعلام کرد که این کشور از ژوئن ۲۰۰۹ (خرداد، تیر ۸۸)میزان عرضه گاز طبیعی مایع شده (ال.‌ان.‌جی) را به هند ۵/۷میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه گلف دیلی نیوز، عبد‌ا... العطیه پس از دیدار با مورلی دئورا، همتای هندی خود گفت: عرضه ۵/۲میلیون تن ال‌.ان.‌جی بیشتر به هند، تا ژوئن ۲۰۰۹ آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که هند خواستار خرید سالانه ۲/۱ تن ال.‌ان.‌جی بیشتر افزون‌بر توافق‌های پیشین از قطر است، اما قرارداد آن هنوز نهایی نشده است. وزیر نفت قطر که در سفر به هند با مان موهان سینگ، نخست وزیر این کشور نیز دیدار کرد، افزود: هند بزرگ‌ترین خریدار ال.‌ان.‌جی از قطر است و دوحه نظر مساعدی به فروش بیشتر ال.‌ان‌.جی به هند دارد.

وزیر نفت هند نیز اعلام کرد که دو کشور همچنان در حال مذاکره در باره قیمت گاز هستند و انتظار می‌رود به زودی به توافق برسند. بر اساس این گزارش، صادرات ال‌.ان.‌جی قطر به هند هم‌‌اکنون ۵‌میلیون تن در سال است.

قطر در چارچوب قراردادی ۲۵‌ساله که در ژوییه ۱۹۹۹ به امضا رسیده است، ال‌.ان‌.جی به هند صادر می‌کند. هند در سال ۲۰۰۴ واردات ال.‌ان‌.جی را آغاز کرد.

هند به عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت و چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، خواستار خرید سالانه ۲/۱میلیون تن ال.‌ان‌.جی بیشتر از قطر به منظور پاسخگویی به نیاز رو به رشد انرژی است.

هند با واردکردن ۷۰‌درصد از نفت مورد نیاز خود، تنها می تواند نیمی از نیاز گاز روزانه ۱۷۰‌میلیون مترمکعبی خود را تامین کند، از این رو همواره به دنبال امضای قراردادهای بلندمدت در زمینه تامین نفت و گاز از منابع خارجی بوده است.

العطیه خاطرنشان کرد که قطر قصد دارد میزان تولید ال.‌ان.‌جی خود را از ۳۰‌میلیون تن کنونی به ۷۷‌میلیون تن در سال ۲۰۱۰ افزایش دهد.همچنین براساس قراردادی که در سال‌جاری به امضا رسیده است، قطر موافقت خود را با صادرات سالانه دو‌میلیون و ۱۰۰هزار تن گاز طبیعی مایع (LNG) به کره‌جنوبی اعلام کرده است.

قطر که از سومین ذخایر عظیم گازی جهان برخوردار است، گاز را در اختیار شرکت کوگاس کره‌جنوبی قرار خواهد داد. این در حالی است که این توافق در دیدار عبد‌ا... ‌بن حمدالعطیه، وزیر نفت و معاون نخست وزیر قطر، از سئول با مقام‌های کره‌ای به دست آمده است.

بر اساس گزارش‌های موجود، در ماه آوریل گذشته کره‌جنوبی و قطر قرارداد همکاری‌های مشترک را به امضا رساندند که بخش نفت و گاز یکی از مهم‌ترین محور‌های این همکاری‌ها خواهد بود.