در پی اختلاس بیش از ۵۰۰‌میلیارد تومان و میلیون‌ها دلار از سه شعبه بانک‌های ملی و ملت در جزیره کیش‌، ۱۱ نفر از جمله دو رییس شعبه دستگیر شدند. به گزارش پلیس، یکی از صرافان جزیره کیش با تبانی با روسای سه شعبه از بانک‌های ملی و ملت جزیره‌ کیش اقدام به دریافت وجوه کلانی از منابع بانکی موجود به صورت روزانه در مدت چهار ماه کرد. صراف یاد شده پس از به کارگیری وجوه در زمینه خرید و فروش ارز در پایان همان روز و در باجه عصر وجوه موصوف را به بانک مسترد کرده و در این میان سودهای کلانی نصیب خود کرده است‌.

به‌رغم بازرسی توسط سازمان بازرسی کل کشور و بازرسان داخلی بانک متهمان از تخلف خود دست برنداشته و روش خود را به شکل جدیدتری ادامه دادند.

متهم اصلی ضمن برقراری تماس تلفنی با افراد مورد‌نظر در بانک‌های منطقه، شماره سریال چک بین‌بانکی اخذ و به رییس شعبه ارائه می‌کرد و وی نیز براساس شماره دریافتی اقدام به صدور چک بین‌بانکی می‌نمود و بنا به درخواست متهم وجوه مورد‌نظر را به حساب‌های متعدد چند شرکت صوری واریز می‌کرد که این وجوه نیز در روز بعد صرف خرید ارز می‌شد. ایرنا خاطر‌نشان کرد: سرپرستی بانک ملت مناطق آزاد ضمن اطلاع از تخلف نامبردگان تنها به بازرسی موردی از شعبه و توبیخ کتبی افراد متخلف اکتفا می‌کرد و این دلگرمی باعث شد تا این شرایط تا بهمن‌ماه سال گذشته ادامه یابد.با پیگیری‌های انجام شده در بانک‌های ملت و ملی و ردیابی تخلفات صراف یاد شده‌، مشخص شد که بیش از ۵هزار‌ میلیارد ریال چک بدون وجه در اختیار متهم قرار داده شده و بررسی عملیات ارزی وی نشان می‌دهد که این متهم در سال ۸۲ حدود ۲۵۰‌میلیون دلار، سال ۸۳ حدود ۴۵۰‌میلیون دلار و در سال ۸۴ بیش از یک و نیم‌میلیارد دلار ارز از بانک ملی شعبه مرکزی کیش خریداری و به صرافی انتقال داده و باعث شده با این گردش، رتبه سوم فروش ارز در سطح کشور توسط شعبه فوق کسب گردد.

در این رابطه، رییس دو شعبه به اتهام اختلاس و متهم اصلی و هشت همدست وی به جرم سوءاستفاده ارزی و تبانی و اخلال در سیستم بانکی دستگیر شده اند و متهمان به بیش از ۵۰۰‌میلیارد تومان سوءاستفاده از چک‌های رمزدار (بدون‌ داشتن وجه در حساب) که منجر به‌میلیاردها تومان سود نامشروع شده اعتراف کرده‌اند.