پروژه امضای دیجیتال پایان یافته و در مرحله تست سطح اول در وزارت بازرگانی و سایر وزارتخانه‌های دولتی در سطح وزیر، معاونان و مدیران کل قرار دارد. محمود زرگر، مدیرکل توسعه تجارت الکترونیک معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، در گفت‌وگو با «ایسنا»، از پایان یافتن پروژه امضای دیجیتال خبر داد و افزود: بر همین اساس خدمات (SSL) امنیت سایت در حال انجام است تا بتوان تست گواهی دیجیتال را عمومی‌تر کرد البته تست امضای دیجیتال از طریق پست الکترونیک امن انجام شده و در مرحله تست قرار دارد.

زرگر در ادامه با تشریح عملکرد وزارت بازرگانی در حوزه توسعه تجارت الکترونیک توضیح داد: وزارت بازرگانی در سه حوزه زیرساختی، کاربردی و آثار و منافع، برنامه‌هایی در مرحله اجرا درآورده است. در حوزه زیرساخت‌ها عمدتا به بحث‌های مربوط به شبکه‌های استاندارد‌ها و امنیت، آموزش، قوانین و مقررات، بانکداری الکترونیکی پرداخته شد که بخشی از آن در اختیار وزارت بازرگانی است.

وی افزود: در بخش کاربرد‌ها نیز موضوع استاندارد‌های شبکه تجارت الکترونیک و نیز انتقال تکنولوژی و فرهنگ‌سازی دنبال می‌شود البته درباره آثار و مزایا نیز به دنبال مکانیزم‌های تاثیر فعالیت‌های تجارت الکترونیکی در کشور هستیم و مرحله مطالعات اولیه برخی حوزه‌های آماری را آغاز کرده‌ایم. مدیرکل توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی همچنین مهم‌ترین محور‌های اقدامات استاندارد‌ها در حوزه تجارت الکترونیک را برشمرد. وی گفت: استاندارد‌هایی که در حوزه زیرساخت‌های تجارت الکترونیک در کشور پیش‌بینی شده‌اند چند دسته‌اند که یکی از آنها استاندارد‌های سایت‌های تجاری (وب سایت‌ها) که ضوابط مربوط به آنها تدوین شده و در مرحله نظرسنجی است که مرکز اصناف و بازرگانان مسوول اجرای آن است. زرگر درباره ضرورت استاندارد‌سازی سایت‌های تجاری گفت: قطعا هویت صاحب سایت تجاری که قرار است در قبال انجام خدمات هزینه دریافت و یا تعهدی ایجاد کند باید شناخته شده باشد و از ضوابط فنی، قانونی و حقوقی تبعیت کند چراکه براساس این ضوابط خدمات اینترنتی بخش‌خصوصی نیز افزایش می‌یابد. وی همچنین بر لزوم تحقق بحث‌های مربوط به امنیت، اطلاع‌رسانی، حفظ اطلاعات محرمانه، اطلاعات مربوط به روش‌های حقوقی در فرآیند توسعه تجارت الکترونیک در کشور تاکید کرد.