طرفداران iPod پیروز شدند

گروه کامپیوتر- حدود سه سال پیش بود که استفاده از ابزارهای دیجیتالی و لوازم جانبی دستگاه‌های ضبط و پخش موسیقی مانند iTrip دستگاه iPod که به وسیله آن می‌توان موسیقی دلخواه را به صورت بی‌سیم به یک موج رادیویی ارسال و از طریق رادیو به موسیقی گوش داد، در انگلستان ممنوع شد. در حقیقت موضوع به دنبال تصویب قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از تجهیزات رادیویی بدون مجوز قانونی در ۱۹۴۹ در این کشور اتفاق افتاد. این در حالی بود که دستگاه کوچک iTrip که به کاربرانش اجازه می‌داد موسیقی دلخواه خود را به وسیله رادیوی اتومبیل یا خانه گوش کنند، به تدریج به یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت iPod در میان مردم دنیا و در نهایت موفقیت آن در بازار جهانی تبدیل شد.

مسوولان انگلیسی اما معتقد بودند استفاده از iTrip با طول موج کوتاه باعث تداخل در امواج ارسالی از طرف ایستگاه‌های رادیویی می‌شود.

به این ترتیب استفاده از iTrip و ابزارهای مشابه آن بدون اجازه قانونی از سوی مسوولان دولت انگلستان ممنوع شد تا مقدمه‌ای برای نارضایتی طرفداران iPod که تعدادشان هر روز بیشتر هم می‌شد، باشد.

علاوه بر انگلستان دو کشور اتریش و ایسلند هم استفاده از iTrip را ممنوع کردند تا دامنه نارضایتی‌ها افزایش پیدا کند.

در مقابل، اما کاربران آمریکایی که در واقع بزرگ‌ترین گروه طرفداران iPod را تشکیل می‌دهند، هیچ محدودیتی برای استفاده از دستگاه مورد علاقه خود نداشتند.

هیچ دلیلی اما نمی‌توانست کاربران iPod را که این دستگاه را به خاطر تمام قابلیت‌های منحصر به فردش دوست دارند، برای عدم استفاده از این دستگاه و لوازم جانبی‌اش متقاعد کند.

این روزها اما انگار بعد از اعتراض‌ها و نشست‌های مختلف، کاربران iPod در انگلستان به زودی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی را iTrip استفاده کنند.

در حقیقت یکی از رگولاتورهای دولتی انگلستان به نام Ofcom توانست استفاده از iTrip و دیگر انتقال‌دهندگان امواج رادیویی را قانونی کند.

کارشناسان معتقدند چنین محدودیتی با وجود گسترش روزافزون کابران iPod و دستگاه‌های مشابه آن و در طول زمان غیرممکن به نظر می‌رسید.

به این ترتیب Ofcom اعلام کرد با گرفتن تنها یک مجوز از ایستگاه رادیوی شهروندی انگلستان، استفاده از iTrip از هشتم دسامبر در این کشور آزاد خواهد شد.

شاید تقاضای زیاد کاربران برای استفاده از این دستگاه Ofcom و مسوولان دولتی انگلستان را به قانونی کردن کاربری iTrip مجاب کرد، اگرچه هنوز ابزارهای بسیاری در بازار وجود دارند که به دلایل فنی نتوانستند به مجوز قانونی برای استفاده دست پیدا کنند.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند چنین محدودیت‌هایی را که در کشورهای اروپایی دیگر اعمال می‌شود تحت تاثیر قرار داده و یا حتی منجر به لغو آنها شود.