میزان واردات گاز از ترکمنستان در شش ماه نخست امسال، دو‌میلیارد و ۵۰۰میلیون مترمکعب اعلام شد. به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، با این احتساب این میزان واردات، از آغاز انعقاد قرارداد میان دو کشور ایران و ترکمنستان تا پایان مهر امسال، ۳۸‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون مترمکعب گاز از این کشور وارد ایران شده است. بر پایه همین گزارش، در شش ماه نخست سال پیش میزان واردات گاز از ترکمنستان به ایران دو‌میلیارد و ۳۰۰میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال جاری و در دوره زمانی مشابه، ۷ /۸درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، به منظور رفع کمبودهای احتمالی به ویژه در فصل زمستان، روزانه ۲۵‌میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌شود. طرح واردات گاز از ترکمنستان به گفته کارشناسان دارای توجیه اقتصادی بوده زیر از آنجا که انتقال گاز از مبادی جنوبی تولید گاز به مناطق شمالی کشور به لحاظ طولانی بودن مسیر توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل از چند سال پیش ایران با امضای قراردادی با ترکمنستان، کمبودهای مناطق شمال شرقی خود را برطرف می‌کند.

بر پایه این گزارش، در اوائل آبان ماه بنا به توافق دو کشور، میزان واردات گاز از ترکمنستان به ایران، از سالانه ۸‌میلیارد مترمکعب به ۱۴‌میلیارد مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

براساس این قرارداد، ترکمنستان صادرات گاز خود به ایران را از اوائل سال ۲۰۰۸میلادی به سقف یاد شده خواهد رساند.

گاز ترکمنستان از دو منطقه «کرد کوی» و «بندر گز» وارد ایران می‌شود و در پی الحاقیه‌ای که میان دو کشور امضا شد، قیمت و مقدار گاز با توافق دو طرف نیز افزایش یافت.