میدان آزادگان سر و سامان گرفت

مدیرعامل شرکت چینی سینوپک به زودی برای امضای قرارداد توسعه میدان یادآوران وارد تهران می شود

نسیم محمدی- قرارداد عملیات اجرایی میدان آزادگان بعدازظهر روز چهارشنبه با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل پتروایران و مدیر عامل شرکت جهان‌پارس امضا شد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، غلامحسین نوذری، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پیش از امضای قرارداد به مرور تحولات میدان آزادگان از آغاز تا امروز و کاهش نقش اینپکس ژاپن از سهم ۷۵درصد به ۱۰درصد پرداخت و خاطرنشان کرد: تعلل در اجرایی شدن قرارداد توسعه آزادگان با اینپکس موجب شده بود تا رسانه‌های خارجی این تفکر را القا کنند که آیا ایران توان اجرای پروژه آزادگان را دارد؟

اما هم‌اکنون پروژه آزادگان به عنوان پروژه‌ای موفق از امروز فعال خواهد شد.

به موجب این قرارداد شرکت جهان‌پارس به عنوان پیمانکار عملیاتی میدان آزادگان از سوی پترو‌ایران که اپراتور پروژه است انتخاب شده و عملیات اجرایی نظیر جاده‌سازی، محوطه سازی و آماده‌سازی جهت انجام عملیات حفاری را بر عهده دارد. به گفته نوذری این قرارداد سریع‌ترین تصمیم در اجرای پروژه بوده است.

وی در ادامه به مبلغ قرارداد مذکور اشاره و عنوان کرد: این قرارداد با مبلغ ۹۵میلیون دلار نهایی شده که از سوی شرکت نیکو تامین اعتبار می‌شود و ۳۹ماه به پیمانکار مهلت داده تا پروژه را به اتمام برساند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از امضای قرارداد جهت آغاز عملیات حفاری این میدان خبر داد و گفت که پس از آن کار وارد مرحله اجرایی جدی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه این میدان میان ایران و عراق مشترک است، تصریح کرد: میدان آزادگان مخزن بزرگی است که دارای ۲۶میلیارد بشکه نفت در جا بوده که از این میزان ۲۲میلیارد بشکه در حریم ایران قرار دارد. البته عراق هم کار روی میدان را از هفته گذشته آغاز کرده. بنابراین ما خیلی هم عقب نیستیم. نوذری افزود: سه دکل جهت حفاری در میدان آزادگان در حال آماده شدن است که به زودی به میدان منتقل می‌شود.

قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با شرکت ساینوپک چین نهایی شد

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از نهایی شدن مفاد قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با شرکت ساینوپک چین خبر داد و گفت: بر همین اساس از مدیرعامل شرکت ساینوپک چین دعوت شده است تا برای امضای این قرارداد به ایران بیاید.

وی با تاکید بر این که یک کار جدی در مدت ۱۰روز گذشته در زمینه میدان یادآوران انجام شده است، تصریح کرد: همه مفاد قرارداد نهایی شده است و قرارداد با شرکت ساینوپک مراحل نهایی انعقاد را می‌گذراند.

نوذری گفت: پیش از این طرح جامع توسعه میدان یادآوران (ام.دی.پی) آماده شده بود ولی تاکنون قرارداد توسعه آن تنظیم نشده بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از کشف ذخایر جدید نفت و گاز در سازند خامی میدان نفتی اهواز خبرداد و افزود: در ادامه کشف میادین نفتی انار و منصوری بنگستان و میدان بزرگ گازی جزیره کیش ظرف سال گذشته، ذخایر جدیدی در سازند خامی میدان نفتی اهواز کشف شد.

وی گفت: میزان ذخیره گاز غنی درجا مورد انتظار و ممکن افق فهلیان ۹۹۰میلیارد فوت مکعب است که ۷۰۰میلیارد فوت مکعب آن قابل تولید است، همچنین میزان مایعات گازی درجا مورد انتظار و ممکن آن ۳۰۸میلیون بشکه است که بالغ بر ۱۲۰میلیون بشکه آن قابل تولید است.

مهندس نوذری تصریح کرد: میزان نفت درجا مورد انتظار و ممکن افق داریان ۳۵۰میلیون بشکه است که از این میزان ۵۴میلیون بشکه قابل تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توان تولید گاز از این مخزن را بیش از ۱۵۰میلیون فوت مکعب در روز دانست و اظهار کرد: توان تولید نفت و مایعات گازی این میدان نیز بیش از ۳۷هزار بشکه در روز است.

مهندس نوذری ارزش اقتصادی این مخزن را با فرض قیمت نفت هر بشکه ۳۵دلار و هر بشکه مایعات گازی ۴۰دلار و هر متر مکعب ۵/۲سنت بالغ بر ۷میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار اعلام کرد.

وی یادآور شد: نکته مهم در کشف این مخزن این است که با توجه به نیاز گاز برای تزریق در میادین مناطق مجاور می‌توان بخشی از گاز مورد نیاز تزریق را از این میدان تامین کرد.