نگاه سوم - دومین جشنواره زنان فیلمساز از ۳ تا ۸دی ماه سال‌جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این جشنواره در سه بخش «نیلوفر»، «نگاه نو» و «پیامبراعظم(ص)» برگزار می‌شود. در بخش نیلوفر زرین (مختص زنان فیلمساز) و نیلوفر سیمین (مختص فیلم‌هایی با موضوع زن به کارگردانی مردان فیلمساز) است.

امسال مردان فیلمساز نیز در کنار زنان در دو بخش مجزا به رقابت می‌پردازند. در این دوره از جشنواره، بهترین و ماندگارترین نقش زن در سینمای ایران، توسط ۵۲ منتقد انتخاب می‌شود.

«بخش نگاه نو» جشنواره با همکاری اداره کل امور بانوان شهرداری تهران و با موضوعات شهروندی برگزار می‌شود و با توجه به نامگذاری سال پیامبراعظم(ص)، بخشی نیز به این نامگذاری اختصاص داده شده است. فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره در بخش‌های گوناگونی چون فیلم‌های مستند، داستانی، انیمیشن از ساعت ۱۰صبح تا ۲۱ به نمایش گذاشته می‌شوند و در کنار پخش فیلم‌ها، نشست‌های تخصصی نیز برگزار خواهد شد.

فرناز قیصری پور، مدیر خانه زنان هنرمند ایران، با بیان توضیحاتی درباره جشنواره، گفت: با توجه به پیام آقای جعفری جلوه که به نخستین جشنواره زنان فیلمساز ارسال شد، این دوره از جشنواره با یاد پروین اعتصامی، بانوی شاعر ایرانی برگزار می‌شود. با توجه به متن آن پیام که آمده بود: در درون هر بانوی سینماگری، پروین وجود دارد، پروین، سینمای ملی ایران کجا است؟

وی همچنین یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره زنان فیلمساز را حمایت از زنان فیلمساز شهرستانی دانست و گفت: این گروه از امکانات بسیار اندکی برخوردار هستند، بنابراین امیدواریم این زنان بتوانند از طریق شرکت در این جشنواره، آثار خود را معرفی کنند.

احمد سالاری مدیر برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز درباره این جشنواره، گفت: کمک نقدی، مشورتی و نیز پخش فیلم‌های خارجی با موضوع زنان در کنار برنامه‌های جشنواره از جمله حمایت‌های «سازمان ملل» از این دوره جشنواره است.