ادعای بحرین و کویت درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشورها

شیخ خالد بن احمد آل‌خلیفه و شیخ صباح خالد حمد الصباح وزیران خارجه بحرین و کویت بعد از پایان نشست هفتمین دور از برگزاری کمیته مشترک بحرین و کویت که به مدت دو روز در کویت برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بر ضرورت این مساله که روابط با ایران باید بر اساس اصل احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی باشد، تاکید کردند. به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش شینهوا، وزیر خارجه کویت در این کنفرانس خبری با تاکید بر اهمیت همکاری میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران در چارچوب توافقنامه‌های سازمان ملل مبتنی بر اصل احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها گفت: ما تلاش می‌کنیم تا ایران تردید‌های مربوط به مساله هسته‌ای‌اش را در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه از بین ببرد تا نقش مهم و مثبتی در این باره داشته باشد به ویژه اینکه دهه‌ها است که منطقه روی امنیت و ثبات را به خود ندیده است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین نیز در سخنانی به کشف یک شبکه تروریستی در کشورش و ادعای نقش ایران در این کشور اشاره کرد و درباره احتمال وجود هرگونه میانجی‌گری میان ایران و بحرین تاکید کرد که روابط با ایران به هیچ میانجی نیاز ندارد، بلکه نیازمند تفاهم است.

وی مدعی شد: همچنان که در برخی اوقات اختلاف نظرهایی وجود دارد، تفاهم هم وجود دارد از این رو ما خواهان آن هستیم که روابط با ایران بر اساس اصل احترام متقابل، دخالت نکردن در امور داخلی یا فتنه‌انگیزی باشد.

وزیر خارجه بحرین با اشاره به میانجِی‌گری الجزایر برای روابط ایران و بحرین گفت: دیپلماسی الجزایر عالی است و اگر که بخواهد وجهه‌ درستی از مواضع بحرین را نشان دهد، ما مخالفتی با آن نداریم، اما در اینجا میانجی‌گری به معنای رسمی آن وجود ندارد. ما امیدواریم که روابط با ایران در بهترین شکل توسعه یابد و اگر ایران گامی در این زمینه بردارد ما هم یک یا دو گام در این راستا برخواهیم داشت.