تعدادی از عوامل اصلی اخلال در سیستم بانکی استان اصفهان که با ارائه اسناد و مدارک صوری در قالب گشایش اعتبار و انتقال وجوه حاصله به کشور فعالیت می‌کردند، شناسایی و ۷ نفر از آنان دستگیر و با حکم دستگاه قضایی روانه زندان شدند. این افراد با تشکیل یک شبکه، بیش از ۵۰۰میلیون دلار گشایش اعتبار صوری و بدون وارد کردن کالا داشته‌اند و با تشکیل شرکت‌های صوری متعدد در داخل و خارج کشور، به عنوان خریدار و در قالب واردات کالا، با ثبت سفارش و گشایش اعتبار در بانک‌ها و با تهیه اسناد صوری و جعلی، مبالغ کلان ارزی را دریافت و پس از تبدیل آن به ریال، وارد چرخه اقتصادی کشور ‌کرده و با سرمایه‌گذاری در راستای فعالیت‌های اقتصادی کاذب، غیرمولد و سودآور همچون خرید و فروش زمین، مسکن، خرید اوراق مشارکت و ... سود کلانی را کسب می‌کردند.

بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده تاکنون ۵۳شرکت داخلی و خارجی (۳۸شرکت داخلی و ۱۵شرکت در دبی) که از سوی متهمان برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها و گشایش اعتبار به ثبت رسیده، شناسایی شده است.

عوامل اصلی و سرشبکه‌ها برای پنهان ماندن ماهیت خود، با اجیر کردن تعدادی از افراد، تمامی مراحل تشکیل پرونده اعم از ثبت سفارش، گشایش اعتبار و ... را به نام آنها انجام می‌دادند و با افتتاح حساب به نام اشخاص متعدد، وجوه ارزی را به حساب این افراد واریز و سپس با واسطه، به حساب‌های اصلی خود منتقل کرده‌اند. آنان اغلب جهت تسهیل در کار خود، ضمن تبانی با کارکنان شاغل در بانک‌ها و سایر مراکز دولتی و آلوده ساختن آنها (با دادن رشوه و ...) به‌کرات اقدام به گشایش اعتبار کرده و برخی از پرسنل بانک‌ها نیز با چشم‌پوشی از نواقص پرونده‌های متشکله، مرتکب تخلفات عدیده‌ای می‌شدند.

تخلفاتی که از سوی اعضای این شبکه صورت گرفته شامل تحصیل مال از طریق نامشروع، فرار مالیاتی با توجه به عدم ثبت واقعی این شرکت‌ها و فعالیت پنهان، تبانی با برخی از کارمندان بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی و پرداخت رشوه، گشایش اعتبار و انجام معاملات صوری، جعل اسناد، مکاتبات بانکی، پروانه‌های بهره‌برداری و ... با جعل انواع مهر‌های سازمان‌های دولتی می‌شود.

بر اساس اعلان بازرسان بانک مبلغی که توسط متهمان این پرونده از بانک‌های دولتی بدون وثیقه معتبر گشایش اعتبار شده جمعا ۵۱۵۸میلیارد ریال است.